Hoog in Google komen, hoe geraakt je daar? Wel eigenlijk is het zeer eenvoudig. Eerst moet je website geoptimaliseerd worden. Ons team ontwerpt SEO landingspagina’s per zoekwoord. We gaan een zoekwoordonderzoek uitvoeren relevant aan de activiteiten en diensten, daarvoor maken we speciale pagina’s. Die SEO pagina’s moeten nadien ondersteund worden met linkbuilding.

Link building is een van de belangrijkste strategieën om hoger in Google te komen. Bij link building probeer je andere webmasters zover te krijgen dat ze jouw website terug linken of verwijzen in hun content die ze zelf online hebben gepubliceerd. In principe is link building een manier voor zoekmachines zoals Google en Bing om nieuwe websites met goede informatie te ontdekken omdat er naar verwezen wordt door een andere site ergens anders online.

Als er meer sites zijn die terug linken naar de jouwe dan zal dit helpen om de ranking in de SERPs (Search Engine Result Pages) te verhogen. Er zijn honderdduizenden, zo niet miljoenen verschillende manieren waarop je aan link-building kunt doen, maar hier zal ik me richten op drie specifieke soorten: “Anorganisch”, “Organisch” en “Natuurlijk”.

Hoog in Google komen met Linkbuilding Vlaanderen

Hoog in Google komen? Het is eenvoudig – link building is een van de belangrijkste ranking signalen dat een zoekmachine kijkt naar bij het bepalen van hoe een website te rangschikken.In feite, is het gemeld dat link building kan goed zijn voor maximaal 50% van het verschil in de rangschikking tussen twee websites!

Dat betekent dat als je niet doet geen link building of niet genoeg doen dan uw website is in het nadeel ten opzichte van uw concurrenten die dat wel doen. Dus zorg ervoor dat u een aantal link-building tactieken implementeert in uw algemene SEO-strategie als u hoger wilt scoren en meer verkeer van Google wilt krijgen.

Waarom is organisch verkeer zo waardevol?

Organisch verkeer is zo waardevol omdat het naar uw website komt zonder dat u hoeft te betalen voor de kosten van PPC. Het betekent dat mensen uw bedrijf, wat u doet en wie u online bedient, zelf ontdekken via zoekmachines zoals Google.

Dit betekent dat ze geïnteresseerd zijn in wat u hen kunt bieden. Het is de moeite waard om op te merken dat link building ook een belangrijke rol speelt bij het hoog scoren in de organische resultaten. Hoe meer kwalitatieve links er naar je pagina verwijzen, hoe hoger je zal scoren.

Dus ja, link building moet worden beschouwd als onderdeel van de algemene SEO-strategie als je wilt meer organisch verkeer wilt en Hoog in Google komen.

Hoog in Google komen

De verschillende soorten backlinks

Er zijn een ton van verschillende manieren om te gaan over het krijgen van backlinks, maar ik zal me richten op drie specifieke: “Anorganische”, “Organische” en “Natuurlijke”.

Anorganische links. Dit zijn links die je actief nastreeft en vraagt van andere website-eigenaren. Dit kan gedaan worden via e-mail outreach of door commentaar te geven op gerelateerde blog posts. Je biedt iets van waarde in ruil, zoals een link naar hun website, social media shout-out, etc.

Organische links. Dit zijn links die op natuurlijke wijze ontstaan als gevolg van het publiceren van goede content op uw site. Mensen zullen naar uw website verwijzen of teruglinken als ze het relevant vinden voor hun eigen inhoud. Naast linkbuilding, is dit de beste manier om organisch verkeer en conversies te krijgen omdat u niet hoeft te betalen voor PPC kosten.

Natuurlijke Backlinks. Dit zijn links die op natuurlijke wijze komen zonder enige inspanning van uw kant anders dan het zelf publiceren van goede inhoud online. Ze zijn verdiend omdat andere mensen waarderen wat je doet of deelt zo veel dat ze willen verwijzen in hun eigen blog posts die helpt verspreiden bekendheid over uw merk, bedrijf, enz.

Dit kan worden gedaan door middel van influencer outreach, waarbij je direct via e-mail contact opneemt met belangrijke spelers in de industrie met een grote achterban (Google “influencer marketing” voor meer informatie). U kunt hen iets van waarde aanbieden, zoals een gratis product of dienst in ruil voor een blogbericht over uw bedrijf.

Nu je weet waarom linkbuilding zo belangrijk is, is het tijd om te leren hoe je backlinks krijgt. Als je nog meer details nodig hebt over backlinks en hoe ze werken.

Blogs op relevante websites

Gastbloggen voor backlinks is een andere manier om natuurlijke backlinks te verdienen. Je schrijft gastberichten voor andere websites in jouw branche met de focus op het delen van goede informatie en bronnen die nuttig zullen zijn voor het publiek van de website. Als u ideeën voor het krijgen van gastberichten nodig hebt, hier is Alexa’s tips voor het krijgen van gast posten mogelijkheden.

In ruil daarvoor, omvat u een link terug naar uw website in de auteur bio. Dit is een geweldige manier om exposure voor uw bedrijf te krijgen en het verwerven van hoge kwaliteit links van gezaghebbende websites. Dit zorgt ervoor dat u kwalitatieve backlinks krijgt van websites die de domein autoriteit van uw bedrijf zullen verbeteren.

Wat is domein autoriteit?

Domein autoriteit (DA) is een metriek gecreëerd door Moz die de “sterkte” van het domein van een website meet. Dit wordt bepaald door het aantal links van hoge kwaliteit dat vanaf andere websites naar uw site wijst. Hoe hoger uw DA, hoe beter u zult scoren in de zoekmachine resultaten pagina’s (SERPs).

Wat is pagina-autoriteit?

Page authority (PA) is een metriek gecreëerd door Moz die de “sterkte” van een specifieke webpagina meet. Net als DA wordt dit bepaald door het aantal links van hoge kwaliteit die naar die specifieke pagina verwijzen vanaf andere websites.

Dit helpt u te bepalen welke pagina’s op uw website het meest gezaghebbend zijn en de grootste kans hebben om hoger te scoren in de SERP’s.

Maak en verspreid infographics voor linkbuilding

Een andere geweldige manier om backlinks te krijgen is door het maken en verspreiden van infographics. Dit houdt in dat je een interessante en visueel aantrekkelijke infographic ontwerpt rond een specifiek onderwerp of thema met betrekking tot je bedrijf. Vervolgens dien je de infographic in bij populaire infographic directories zoals Visual.ly, Infogr.am en Piktochart voor distributie.

Als mensen uw infographic op hun eigen website plaatsen, ontvangt u links terug naar uw oorspronkelijke bron, die de domeinautoriteit van uw site zal helpen verbeteren en hoger zal scoren in de SERP’s. Er zijn veel verschillende manieren om links van hoge kwaliteit op te bouwen die de ranking van uw website bij Google-zoekopdrachten zullen verbeteren.

De sleutel is om een verscheidenheid van link-building strategieën te gebruiken en zich te concentreren op het bouwen van links met kwaliteit boven kwantiteit.

Het is ook belangrijk dat u de links volgt die uw website heeft ontvangen, omdat dit u zal helpen bepalen welke methoden effectiever zijn dan andere, zodat u toekomstige campagnes kunt optimaliseren voor betere resultaten.

Hoog in Google komen


SEO is traag.

Het kan jaren duren om je autoriteit en rankings op te bouwen. Zoekmachine optimalisatie is de langzaamste vorm van marketing die ik ken. Dat is het echt. Hoog in Google komen gaat niet snel en vanzelf.  Maar er is een grote kortere weg.

De sleutel is om zich te concentreren op de juiste pagina’s en zinnen. Je hebt waarschijnlijk al pagina’s die rang, maar nog niet hoog. Als je Analytics gebruikt om een pagina te vinden met “opvallende afstand” trefzinnen, dan kun je die pagina bijwerken en de rang zeer snel verbeteren.

Hier is de korte samenvatting, daarna gaan we in detail.

Vind de zinnen waarvoor je bijna hoog rankt.
Bevestig de ranking in de Google zoekresultaten.
Verbeter de pagina door het meer gericht te maken op de frase.
Wacht drie dagen. Controleer de rankings!
Deze post is onze stap-voor-stap handleiding om je Google rankings en zoekverkeer snel te verbeteren. Het is de enige SEO short-cut die ik ken. Ik heb het honderden keren gedaan voor tientallen klanten en ik ben blij om het met u te delen.

Als je dit nog nooit hebt gedaan, zijn er misschien enorme mogelijkheden om je Google rankings te verbeteren die op je wachten in je Analytics.

Het is niet nodig om trefzinnen te onderzoeken, want Analytics zal u de zin geven.

Er is geen noodzaak om de concurrentie te controleren, want het is al gerangschikt in Google. Dat is waarom dit de kortste weg is om de Google rankings te verhogen met de kleinst mogelijke inspanning. Het hele 9-stappen proces zal minder dan tien minuten duren. Klinkt dat goed? Laten we beginnen!

1. Neem een kijkje in het “Queries” rapport

Eerst moet je alle trefzinnen vinden waar je al bijna hoog voor scoort. De gegevens staan in Google Search Console, maar je kunt ze hier vanuit Google Analytics benaderen: Acquisitie > Zoekmachine optimalisatie > Zoekopdrachten. Dit rapport toont:

Alle zinsneden waar uw website voor rankt (zoekopdrachten)
Het aantal keer dat u bent verschenen in Google voor elke zin (vertoningen)
Het aantal keren dat uw site is bezocht voor elke woordgroep (kliks)
Uw algemene ranking voor elke woordgroep (gemiddelde positie).
uw zinsdelen en uw rangschikking
Opmerking: Als dit rapport leeg is, hebt u Google Search Console nog niet met Google Analytics verbonden. Dit artikel en video tonen het proces. Of je zou alles in Search Console kunnen doen, maar de tools in Analytics zijn waarschijnlijk meer vertrouwd voor je. Als je niet bekend bent met Search Console is hier onze beginnershandleiding.

Als er hier niet veel gegevens zijn (impressies voor elke query zijn erg laag) stel dan een langer datumbereik in. Houd er rekening mee dat dit rapport geen gegevens laat zien van de laatste twee dagen.

2. Stel een geavanceerd filter in om de opvallende afstand keyphrases te zien

Je bent op zoek naar de beste mogelijkheden voor hogere rankings. Dat betekent zinnen waarvoor je rankt, maar niet zo hoog. Dus moet je dit rapport filteren.

Omdat je moet filteren op de kolom Gemiddelde Positie (die niet de eerste kolom is) moet je een geavanceerd filter gebruiken. Wij houden van geavanceerde filters. Ze zijn een gemakkelijke manier om snel tot de beste inzichten te komen. Klik op de link “geavanceerd” naast het filtervak boven aan de hoofdtabel met gegevens.

Je gaat dit rapport vertellen dat het ons alle zinnen moet laten zien waarvoor we hoog scoren op pagina twee van Google. Dus we zullen de geavanceerde filter instellen om zoekopdrachten op te nemen wanneer de gemiddelde positie groter is dan 10. Hier is hoe dat filter eruit ziet.

Waar is de beste plek om een lijk te verbergen? Pagina twee van Google.

Niemand wil op pagina twee staan, maar het goede nieuws is, hoog op pagina twee is bijna pagina één. Je staat precies onder een belangrijke SEO drempel. Dit is het laaghangende fruit.

3. Sorteer het rapport op rankings

Klik op de kolomkop “Gemiddelde Positie” om het rapport te sorteren. Eigenlijk moet je er twee keer op klikken zodat je de 10s en 11s bovenaan ziet staan.Sla uw gefilterde, gesorteerde Queries rapport op zodat u er de volgende keer gemakkelijker bij kunt. Klik gewoon op de knop Opslaan bovenaan (naast het diskette-icoontje), geef het een naam en klik OK. Nu zal het rapport op elk moment beschikbaar zijn in de sectie Aanpassing > Opgeslagen rapporten bovenaan in het menu aan de linkerkant.

4. Scan door de trefzekere trefzinnen

U zult snel een aantal vreemde zinnen opmerken. Elke site rankt voor vreemde, schijnbaar irrelevante zinnen. Scan er gewoon langs en blijf zoeken. U kunt uw geavanceerde filter aanvullen om sommige van deze zoekopdrachten te verwijderen als u dat wilt.Idealiter vindt u een aantal leuke, transactionele trefzinnen. Onthoud, er zijn drie soorten trefzinnen die drie soorten intenties aangeven.

KENNEN (informatieve zoekopdrachten… aka vraagtekens)

Deze mensen zijn gewoon op zoek naar informatie. Ze hebben een idee of vraag, maar geen plan om iets te kopen. Voorbeeld: “Waarom doet koud water pijn aan mijn tanden?”
DO (transactionele zoekopdrachten… ook wel dollartekens genoemd)
Deze mensen zijn op zoek naar een product of dienst. Ze weten dat ze iets nodig hebben en ze zijn misschien klaar om te handelen. Voorbeeld: “spoed tandarts chicago”
GO (navigatie vragen)
Deze mensen proberen eigenlijk alleen maar op een website te komen. De bedrijfsnaam is het geheel of een deel van hun zoekopdracht. Voorbeeld: “Happy Smiles Tandheelkunde”
We zijn echt op zoek naar de KNOW en DO zinnen, die meestal zijn afgestemd op de blog posts en service pagina’s. Uiteraard zijn de transactionele zoekopdrachten het meest waardevol.

Relevantie

“Het is voor ons een essentieel onderdeel van groeimarketing om de know, do, en go zinnen te begrijpen. Het combineren van gebieden als PR, Thought Leadership en SEO zijn een effectieve manier om te winnen in organische groei en industrie vertrouwen. Het plannen van uw transactionele query’s zal conversies ten goede komen om de omzet te verhogen, maar om vertrouwen te houden in het krijgen van journalisten en industrieleiders om naar uw site te verwijzen, wilt u ervoor zorgen dat u de bekende zinnen ook op een natuurlijke manier bezit. Bedrijven die dit evenwicht strategisch bewandelen, komen meestal als winnaars uit de bus.”

Tip! Hoewel de GO-zinnen hier niet relevant zijn, kunnen ze een waardevolle bron van snelle inzichten zijn. Als u uw bedrijfsnaam al een tijdje niet hebt gegoogeld, bekijk dan onze gids voor branded query SEO. Een paar goede zinnen gevonden? Geweldig. Laten we verder gaan.

5. Bevestig uw rankings

Begin te zoeken naar de zinnen in Google om uw rankings te bevestigen. U zult onmiddellijk merken dat de “gemiddelde positie” niet hetzelfde is als de ranking. Soms zul je hogere rankings zien dan het rapport suggereert. Andere keren, zal je je site helemaal niet zien.

Er zijn een heleboel redenen voor de verschillen.

Uw site kan vandaag anders gerangschikt staan dan het gemiddelde over het hele datumbereik in het rapport
Uw site kan meer dan één pagina hebben die voor de frase rankt
Uw site kan in een SERP functie staan (de lokale 3-pack, image zoekresultaten, etc.)
Uw ranking kan naar beneden worden geduwd door SERP functies
Uw zoekresultaten kunnen worden gepersonaliseerd voor u op basis van uw locatie, browse geschiedenis, enz.
U kunt dit laatste probleem vermijden door een paar dingen te doen voordat u gaat zoeken: uitloggen bij Google, een “privé” of “incognito” venster gebruiken, een browser gebruiken die u normaal niet gebruikt, een proxy server gebruiken om verbinding te maken met Google of Google’s Ads Preview tool gebruiken.

Opmerking: Er bestaat niet zoiets als een volledig neutrale zoekopdracht. Alle zoekopdrachten worden beïnvloed door impliciete zoeksignalen. Dus maak je niet te veel zorgen over het proberen om anoniem te zijn. Je bent niet op zoek naar super nauwkeurige gegevens. Je bent op zoek naar aanwijzingen.

Vind je een pagina die scoort voor een zin, maar niet te hoog? Prima. Laten we verder gaan!

6. Controleer de andere zinnen waar deze pagina op scoort

Dit is belangrijk. Voordat je de pagina gaat bewerken om te optimaliseren voor deze bijna-hoog-ranking keyphrase, moet je eerst alle zinnen zien waar de pagina voor rankt, zodat je niet per ongeluk de pagina de-optimiseert voor een nog betere keyphrase.

Hier zul je een ander Search Console rapport gebruiken om de “waar sta ik voor?” vraag te beantwoorden.

Om elke zin te zien waarvoor een pagina rankt, ga naar het rapport Acquisitie > Search Console > Landingspagina’s. Als je de pagina die je zoekt niet bovenaan de lijst ziet staan, zet dan de URL in het filter. Een geavanceerd filter is deze keer niet nodig omdat u filtert op de eerste kolom.

Als je de URL gevonden hebt, klik dan op de URL om naar het volgende niveau te gaan, in dit geval het Queries rapport voor alleen die URL. Daar gaat u. U ziet hier een lijst met alle zinsneden waar uw pagina op rankt. Sorteer op klikken.

Zoekopdrachten rapport

Nu weet je de top-performing zoektermen voor deze pagina. Als de zin die u in stap 4 ontdekte niet degene is die de meeste klikken oplevert, ga dan voorzichtig te werk. Je kunt misschien nog steeds de relevantie van de pagina voor die zin verbeteren, maar pas op dat je de relevantie voor de andere zinnen niet vermindert.

Waarschuwing! Als de best presterende woordgroep voor deze pagina al in de paginatitel en H1-koptekst staat, verwijder deze dan niet van die plaatsen. Ga gewoon door naar stap 8.

7. Controleer het keyphrase gebruik op de pagina

Nu willen we controleren of de pagina echt is geoptimaliseerd voor het trefwoord. Staat het zinsdeel op de belangrijkste plaatsen op de pagina? Was de zin in de titel, header en body tekst?

Het is mogelijk dat de frase nauwelijks op de pagina voorkwam. Het is mogelijk dat de ranking geheel per ongeluk was. Als dat zo is, heb je nu een kans om de relevantie aan te geven en de rangschikking te verbeteren met zeer weinig moeite.

Je kunt dit controleren met de Control + F test.

Dit is gewoon de “find” functie in de browser. Het toont het keyphrase gebruik op de pagina. Om te controleren of de keyphrase in de titel staat, kijk naar de tekst in de browser tab.

controle f test
Komt de zin voor op de pagina?
Waar komt het voor? In de titel, de koptekst en de hoofdtekst?
Komen de woorden samen voor als een “gebonden zin”, of is het opgesplitst?
Hoe vaak wordt de zin op elke plaats gebruikt?
Als de zin niet in de titel, koptekst en body tekst staat, dan was deze pagina niet echt geoptimaliseerd. De Google rankings waren toevallig. Je hebt een pagina gevonden die niet goed geoptimaliseerd was.

Zoekmachine optimalisatie (Hoog in Google komen) draait allemaal om het aangeven van relevantie. We geven de relevantie aan met behulp van on-page zoekmachine optimalisatie best practices, die we hier zullen samenvatten.

De keyphrase wordt één keer gebruikt in de titel van de pagina:

Dit is de <title> tag, die in de code voorkomt, maar niet op de pagina zelf. Het verschijnt wel in de browser tab en het is vaak de klikbare link in Google zoekresultaten. Als uw site in WordPress is, kunnen de titels worden beheerd met een plugin zoals Yoast. In het ideale geval staat de doelzin aan het begin van de titel en worden de woorden van de zin bij elkaar gehouden, zonder dat woorden de zin onderbreken.
De trefzin wordt eenmaal gebruikt in de koptekst:

Dit is de <h1> tag, dat is de kop bovenaan de pagina.
De trefwoordzin wordt meerdere malen gebruikt in de hoofdtekst:

Er is geen magisch getal voor zoekwoord frequentie, maar er is een correlatie tussen lengte en rankings. Vergeet niet dat Google een onderzoeksinstrument is, gebouwd door bibliotheekwetenschappers. Google houdt van diepgaande inhoud. Als uw pagina 1500 woorden telt, is het waarschijnlijk dat drie of vier instanties van de zin natuurlijk aanvoelen.

8. Maak er een betere pagina van met “semantische SEO”

Nu je de basis hebt behandeld, is het tijd voor wat zoekmachineoptimalisatie op het volgende niveau.

Als je hoopt om op pagina een van Google, uw doel is om letterlijk te maken een van de 10 beste pagina’s op het internet voor het onderwerp. Voeg niet alleen zoekwoorden toe. Voeg waarde toe. Dit gaat echt allemaal over de lezer en het maken van een betere pagina op welke manier je maar kunt.

Hier is een lijst van dingen die je aan een pagina kunt toevoegen om de kwaliteit ervan te verbeteren van Hoog in Google komen:

Opmaak (subkoppen, opsommingstekens)
Citaten van medewerkers
Onderzoeksgegevens en statistieken
Afbeeldingen (vooral grafieken en diagrammen)
Voorbeelden
Ingesloten video
Interne links
Diepte, details en antwoorden over de nauw verwante onderwerpen

Dat laatste is het belangrijkst. Als u details toevoegt die nauw verband houden met het hoofdonderwerp, toont dit aan de zoekmachine dat de pagina inderdaad een van de beste pagina’s is voor de primaire trefzin.

Zoekmachines matchen niet echt letters, woorden en zinnen. Ze matchen de intentie van de zoeker met pagina’s die dat onderwerp behandelen. Dit wordt semantische SEO genoemd.

Richt u op het onderwerp, niet alleen op de trefzin Hoog in Google komen.

Als het niet duidelijk is welke details je moet toevoegen en welke subtopics je moet behandelen, zijn er tools en technieken om je te begeleiden. We zullen dit op twee manieren doen: eerst met de hand, daarna met een tool.

Hoog in Google komen = Semantische SEO met de hand. Om de woorden en zinsdelen te vinden die semantisch aan uw onderwerp zijn gekoppeld, begint u met de andere zinsdelen uit het rapport in stap 6. Zoek vervolgens naar aanwijzingen direct in de zoekresultaten pagina’s: