Linkbuilding strategie gezocht? In het verleden lag de nadruk bij linkbuilding op kwantiteit, niet op kwaliteit. Vandaag is Linkbuilding een ander balspel. Als u een linkbuildingstrategie aan het uitwerken bent, is het belangrijk te weten dat dit niet onmiddellijk zal gebeuren. Het is een geleidelijk proces – tenminste, als je het goed doet.
Dat gezegd hebbende, Wij van linkbuilding-vlaanderen.be waren in staat om zoekverkeer te laten groeien met 110 procent via een link building strategie die bekend staat als de “wolkenkrabber techniek.” De pagina’s waar je links bouwt, specifiek de kwaliteit en autoriteit van die pagina’s, spelen een belangrijke rol in het bepalen van hoe hoog je zult ranken in de resultaten van zoekmachines.
Bloggen is een voor de hand liggende manier om backlinks naar uw website te krijgen. Er zijn echter tal van andere bewezen manieren om de beste links te bouwen en uw ranking in de SERP’s te verhogen.
Wat is een linkbuilding strategie?
Linkbuilding strategieën verwijzen naar de technieken die marketeers en SEO’s gebruiken om andere websites terug te laten linken naar hun eigen website.
Zie hoe mijn bureau enorme hoeveelheden verkeer naar uw website kan leiden
SEO – ontsluit enorme hoeveelheden SEO verkeer. Zie echte resultaten.
Content Marketing – ons team creëert epische inhoud die wordt gedeeld, links oplevert en verkeer aantrekt.
Betaalde media – effectieve betaalde strategieën met duidelijke ROI.
Bijvoorbeeld, als u een e-commerce site heeft die kampeerspullen verkoopt, kunt u een blog post schrijven over camping veiligheidsmaatregelen. Andere websites die veiligheidskwesties bespreken, kunnen dan naar uw blogbericht linken zodat hun gebruikers meer informatie over het onderwerp kunnen vinden.
Waarom zijn Linkbuilding strategieën zo belangrijk?
Link building is belangrijk voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Het is een van de belangrijkste factoren die zoekmachines gebruiken om de rangschikking te bepalen, dat wil zeggen wie het zoekresultaat op de eerste pagina krijgt.
In feite, pagina’s op de bovenste plaats in de Google SERPs hebben een gemiddelde van 3,8 keer meer backlinks dan de pagina’s op de plaatsen 2-10.
Bij het bepalen van de rangorde van uw website kijken Google, Bing, Yahoo en andere zoekmachines naar het aantal links dat naar uw site leidt (en de kwaliteit van die links).
Hoe meer betrouwbare en gezaghebbende sites van hoge kwaliteit naar u linken, hoe hoger uw blogberichten en verkooppagina’s zullen verschijnen op de pagina’s met zoekresultaten.
Bovendien helpen links naar uw website gebruikers uw site te vinden en kunnen ze het verkeer en vertrouwen vergroten. Tenslotte zullen gebruikers u eerder vertrouwen als andere sites denken dat u weet waar u het over heeft.
Wat is Link Building?
Link building is de praktijk van het bouwen van een-weg hyperlinks (ook bekend als “backlinks”) naar een website met als doel het verbeteren van zoekmachine zichtbaarheid. Veel voorkomende link building strategieën zijn content marketing, het bouwen van nuttige tools, e-mail outreach, gebroken link building en public relations.
Waarom zijn links zo belangrijk?
Om dat te begrijpen, moet je in je Delorean springen en teruggaan naar de pre-Google dagen van het internet.
In die tijd waren zoekmachines zoals Yahoo! en Alta Vista de dominante spelers. En zij rangschikten hun zoekresultaten 100% op basis van de inhoud van een webpagina.
Enter: Google.
Hun nu beroemde PageRank Algoritme veranderde het spel. In plaats van alleen de inhoud van een pagina te analyseren, keek Google naar het aantal mensen dat naar die pagina linkte. En ze hadden gelijk. Bijna 20 jaar later zijn links nog steeds de beste manier om de kwaliteit van een webpagina te bepalen. Dat is waarom backlinks nog steeds Google’s belangrijkste ranking signaal zijn.
Dankzij updates als Google Penguin richt Google zich nu echter op de kwaliteit van links (en niet alleen op de hoeveelheid links).
Hoe vind je links van hoge kwaliteit?
Voordat we in de stap-voor-stap in de Linkbuilding strategie duiken, is het belangrijk om te weten wat een goede (of slechte) link maakt. Op die manier kunt u zich richten op het bouwen van links die daadwerkelijk uw Google rankings zullen verbeteren. Met dat, hier is hoe te identificeren links die daadwerkelijk de moeite waard bouwen.
Wat zijn kwaliteit backlinks? Wel een link van goede kwaliteit moet aan een aantal voorwaarden voldoen en die lees je hieronder.
Autoriteit van de pagina (Liefst boven PA 30)
Is de pagina die naar u linkt een PageRank krachtpatser? Zo ja, dan zal die link een GROTE impact hebben op je rankings. In feite, na jaren van testen, heb ik ontdekt dat de autoriteit van de pagina die naar jou linkt meer uitmaakt dan welke andere factor dan ook.
Dat komt omdat links van gezaghebbende pagina’s meer autoriteit (ook wel bekend als PageRank) doorgeven aan je site.
Hoewel Google PageRank informatie niet publiekelijk deelt, gebruiken ze het nog steeds als de basis van hun algoritme). U kunt gemakkelijk een proxy-indicator van PageRank (“PageRating”) controleren met Semrush. Plaats gewoon een URL in Semrush en controleer de “Page Authority Score”:
Autoriteit van de site (Liefst boven de 40 DA)
De kwaliteit van een link wordt ook bepaald door de autoriteit van een domein over de hele site. In het algemeen zal een link van een site als NYTimes.com een VEEL grotere impact hebben dan een link van een blogger zonder naam. Hoewel deze links moeilijk te krijgen zijn, zijn ze zeker de moeite waard.
Nogmaals, Semrush komt hier van pas. Voer een site root URL in de tool en controleer de “Autoriteit Score”.
Semrush – Domein autoriteit score – Relevantie van de site
Als het op links aankomt, is de autoriteit van een site belangrijk. Maar de relevantie van die site is ook belangrijk. Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat je een website hebt over het Paleo Dieet. En je krijgt een link van een gezaghebbende site… over eenwielers. Zal die link nog steeds tellen? Volgens een interview van een ex-Googler, niet echt.
Volgens die Google ingenieur:
“…een link krijgen van een pagina met een hoge PageRank was vroeger altijd waardevol, tegenwoordig gaat het meer om de relevantie van het thema van de site ten opzichte van de jouwe, relevantie is de nieuwe PageRank.”
In het algemeen wil je links van gezaghebbende sites … specifiek, gezaghebbende sites die nauw gerelateerd zijn aan uw site.
Positie van de link op de pagina
Is uw link ingebed in een stuk inhoud? Of is het begraven in de voettekst van een pagina?
Footertekst
Het blijkt dat de positie van je link op een pagina belangrijk is. Links die weggestopt zijn in voetteksten en zijbalken zijn lang niet zo veel waard als links die midden in de inhoud van een pagina staan. Waar het op neerkomt? U wilt dat uw links verschijnen binnen de hoofdtekst van een webpagina.
Is de link redactioneel geplaatst?
Ongeacht waar uw link op een pagina staat, moet u zich afvragen:
“Is deze link redactioneel geplaatst?”.
Met andere woorden, heeft iemand naar jou gelinkt omdat ze jouw site geweldig vonden? Als dat zo is, dan is dat een redactionele link.
Of heb je een profiel aangemaakt op een willekeurige site en daar een link gedropt? Dat is geen redactionele link.
Zoals je zou verwachten, hecht Google VEEL meer waarde aan redactioneel geplaatste links.
Wat zegt Google:
“…het creëren van links op een pagina die niet redactioneel zijn geplaatst of waarvoor de eigenaar van de site niet instaat, ook wel onnatuurlijke links genoemd, kan worden beschouwd als een schending van onze richtlijnen.”
Link Ankertekst
Ankertekst is het aanklikbare tekstgedeelte van een link. Zoals blijkt, gebruikt Google ankertekst als een ranking signaal. Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat je een link naar je site krijgt met ankertekst: “paleo desserts”.
Google ziet die anchor-tekst en zegt: “Hmmm. Die site gebruikte de anchor-tekst: “paleo toetjes”. De pagina waar ze naar linken moet gaan over “paleo desserts”. Natuurlijk, zoals alles in SEO, is keyword-rijke anchor tekst misbruikt. Vandaag de dag wordt het bouwen van veel exacte-match ankertekst links als spam beschouwd.
Matt Cutts zegt : “Dus steek er een vork in: gastbloggen is voorbij; het is gewoon te spammy geworden.” – Matt Cutts, voormalig hoofd van Google’s Webspam Team
Dus een Linkbuilding strategie bepalen is heel belangrijk voordat je aan linkbuilding begint. Wij doen dit voor jou!
Bel ons voor meer info +32/495/21 45 83
Nofollow vs. Dofollow
rel=”nofollow” is een tag toegevoegd aan een link die zoekmachines vertelt: “Reken deze link niet als een goedkeuring.”. Als het op SEO aankomt, wil je natuurlijk waar mogelijk normale, “dofollow” links hebben. Nu je weet hoe je de kwaliteit van een link kunt inschatten, is het tijd om ze te gaan bouwen.
Link Building Strategieën voor Marketeers
In een onderzoek uit 2020 onder meer dan 800 professionele SEO’s, zei bijna 40 procent van de respondenten dat ze meer dan € 1000 per maand uitgaven aan linkbuilding. Maar in welke strategieën moet u specifiek investeren? En hoe krijg je links van hoge kwaliteit van andere websites? Door onze Linkbuilding strategie te volgen. Dit zijn de strategieën die wij de afgelopen tien jaar hebben gebruikt om onze websites op te bouwen en een autoriteit op het gebied van digitale marketing te worden.
Linkbuilding is niet makkelijk. Het is verdomd moeilijk. Dat is de reden waarom de meeste mensen moeite hebben om naald-verplaatsende links naar hun site te bouwen, ongeacht de tactiek die ze gebruiken. Klinkt dat als jou? Dan ben je op de juiste plaats.
Dit artikel geeft geen opsomming van een bazillion Linkbuilding strategie
Wat ik je in plaats daarvan zal laten zien is een handvol tactieken die WERKEN. Tactieken die gemakkelijk te repliceren zijn voor JOUW website. Tactieken die naald-bewegende links, die op hun beurt, verkeer naar en verhoging van de omzet voor uw bedrijf te brengen.
Geloof je me niet? Hier zijn enkele van de links die we hebben gebouwd om Ahrefs met behulp van deze tactiek:
Link naar Ahrefs’ Content Explorer van een DR 77 site
Link naar Ahrefs van een DR 65 site
Als u zich afvraagt waar die metriek van Ahrefs in de bovenstaande afbeeldingen vandaan komt, bekijk dan de gloednieuwe Ahrefs SEO Toolbar.
Maar voordat ik deel wat deze tactieken zijn en hoe ze te gebruiken, laten we iets ophelderen.
Beginnershandleiding voor linkbuilding
Nieuw met link building? Bekijk onze
Beginnershandleiding voor linkbuilding
Link building strategieën VS. tactieken
Er is een GROOT verschil tussen tactieken en strategieën.
Strategie = algemeen plan.
Tactiek = de daadwerkelijke middelen die worden gebruikt om een doel te bereiken.
Je hebt maar één Linkbuilding strategie nodig: Maak iets “link-waardig.” Ik weet dat dat klinkt als hetzelfde advies dat je al een miljoen keer hebt gehoord, maar het is wel waar.
Dat betekent niet dat je monsterlijke blog posts of interactieve gidsen moet publiceren zoals anderen je willen doen geloven. Voor sommige bedrijven is het product of de dienst op zich al “link-able”.
Wij krijgen bijvoorbeeld veel links omwille van de tools die we maken, niet omwille van de artikels die we publiceren.
Kijk maar eens naar het aantal links dat we hebben naar onze Keywords Explorer tool:
Keywords explorer links
Zie je strategie dus als de motor die je link building inspanningen aandrijft, en de tactieken als de zuigers die het draaiende houden.
Nu, laten we naar de tactieken gaan. (Ja, TACTIEKEN, geen STRATEGIEKEN).
1. Outreach
Bijna elke goede linkbuilding tactiek draait om de juiste Linkbuilding strategie.
Wat is outreach?
Het is wanneer u mensen in uw niche bereikt en hen aan uw inhoud voorstelt.
Maar hier is het belangrijkste: je hebt niet noodzakelijkerwijs “inhoud” nodig. Je moet gewoon iets hebben dat een link waard is-het kan je product, dienst, bedrijf, merk, of zelfs persoonlijkheid zijn.
Ik heb al gezegd dat veel mensen linken naar ahrefs.com omdat ze fan zijn van onze tools en ze nuttig vinden. Hier is zo’n link die daardoor tot stand kwam:
Via de Site Explorer van Ahrefs
Ahrefs wordt genoemd als een van de 300 geweldige dingen voor ondernemers en startups.
Dit is AMAZING informatie voor het vormen van een outreach Linkbuilding strategie. Het vertelt ons dat onze tools nuttig zijn voor deze demografie van mensen (ondernemers) omdat ze hen helpen met een specifiek probleem (SEO).
Dus waarom zouden we ondernemers en startups niet bereiken om ze te laten weten over Ahrefs? Als ze onze tools nuttig vinden, kunnen ze naar ons verwijzen in hun toekomstige artikelen. Zo niet, dan zullen ze het ons waarschijnlijk vertellen, en kunnen we onze toekomstige targeting verfijnen op basis van die feedback.
Maar ik zal eerlijk zijn: Linkbuilding strategie outreach werkt bijna altijd het beste met linkbare middelen.
Dat betekent dat je mensen in je niche moet vertellen over inhoud die waarschijnlijk nuttig voor hen is – grote blogposts, tools, infographics, enz.
Naar wie moet je uitreiken?
Mensen die je doel trefwoord hebben genoemd in hun artikelen;
Mensen die hebben gelinkt naar soortgelijke artikelen over het onderwerp.
Content Explorer is de beste manier om mensen te vinden die aan het eerste criterium voldoen. Typ gewoon een woord of zin in, en het zal bijna 1 MILJOEN webpagina’s doorzoeken voor overeenstemmende resultaten.
De Linkbuilding strategie is bepalend voor goede of slechte linkbuilding. Contacteer een expert zo ben je zeker dat je niets verkeerd doet want slechte links strafs Google af!