Wat is de toekomst van linkbuilding?

Het algoritme van Google is een mysterie. Hoe kraak je de code van Google? En hoe ziet de toekomst van linkbuilding eruit? We weten dat backlinks een belangrijke invloed hebben op de organische posities. Linkbuilding werkt. Alleen de algoritmes veranderen en de zoekresultaten ook. Zo zijn er ineens vier advertenties bovenaan de pagina. SEO komt onder druk te staan. Hoe je linkbuilding het beste kan toepassen verandert constant.

Dat maakt linkbuilding uitdagend en interessant. Sociale signalen spelen een rol en we moeten ons bezig houden met online PR. Er is een andere aanpak nodig want kwaliteit staat voorop, het moet creatiever. Een aantal experts geeft antwoord op de vraag: wat is de toekomst van linkbuilding?

Make it fun!

Tijdrovend en vermoeiend, dat is linkbuilding voor veel marketeers. Websites opspeuren en vragen om een link is saai. Het is werk voor een administratief medewerker. Dat is niet je droombaan als online marketeer. Vette campagnes bedenken, dat is veel leuker.

Verandering is goed en maakt ons blij.

Het is daardoor leuker om linkbuilding toe te passen, maar vergeet niet, vooral ook nodig. Google scherpt continu het algoritme aan. Daardoor moet je minder focussen op backlinks en je meer richten op het gewenste resultaat. Google kijkt in welke mate je een autoriteit bent.

Dat is waarschijnlijk de reden waarom je aan de slag gaat met linkbuilding, niet waar?

Authority building

We moeten daarom aan de slag met authority building. De relevantie, autoriteit en actualiteit spelen een grote rol in het algoritme van Google.

Meer autoriteit krijg je niet door enkel het aantal backlinks te vergroten. Citations, mentions, likes en andere sociale signalen bepalen ook je online autoriteit. Naast externe factoren word je autoriteit verder bepaald door de toegevoegde waarde die je levert.

Google heeft een Search Quality Evaluator Guide voor Quality Raters. Google vraagt Quality Raters pagina’s handmatig te beoordelen op basis van E-A-T: expertise, authoritativeness and thrustworthiness. Er wordt dan vooral gekeken naar de content en de reputatie op het web.

Kwaliteit en relevantie staat dus voorop. Voor ons is dat gelukkig de toekomst. Je wilt naast linkjes realiseren, vooral sterke campagnes bedenken. En nuttige content produceren.

Als je aan de slag gaat met authority building, dan versterk je jouw positie in Google. Het bewijs.

Groei met kwalitatieve content

Updates in het algoritme laten zien dat Google waarde hecht aan de kwaliteit van de resultaten. Wat bepaalt of content van hoge kwaliteit is? Juist, de content zelf, niet zozeer links die er naar verwijzen. Dat is slechts een indicatie.

Relevante en waardevolle content wordt zo hoog mogelijk geplaatst. Als je kijkt naar de laatste algoritme-updates, dan wordt dit bevestigd. Google werkt vooral aan on-site quality ratings en lijkt op het moment tevreden over hoe ze off-site autoriteit beoordelen.

De mobile friendly- en Panda-updates hebben vooral oog voor de toegevoegde waarde van websites. Dit wordt beoordeeld op basis van on-site quality. Het Penguin-algoritme dateert alweer uit 2012 en onderzoekt of er een onnatuurlijk linkpatroon is. Door Penguin worden verdachte links of onnatuurlijk gebruik van anchortext afgestraft.

Backlinks nog steeds belangrijk

Zijn backlinks dan niet meer belangrijk? Natuurlijk wel. Backlinks zijn nog steeds de belangrijkste off-site ranking factor.

Ieder jaar verzorgt Moz een correlatieonderzoek over de invloed op de hoogte van organische posities. Link metrics hebben de grootste correlatie, snel gevolgd door de inhoud van de pagina. Dit gevoel wordt door de meeste SEO experts bevestigd.
Kwalitatieve links zijn van groot belang.

“Signalen eromheen worden meer geraffineerd, dus alleen de link is niet meer genoeg. Ook de dingen ‘rondom’ de link zijn belangrijk. Het artikel waarin de link staat, de hoeveelheid, de diversiteit en ook de anchortext speelt nog steeds een (kleine) rol. De context van de link is belangrijker”, volgens Bas van den Beld van State of Digital.

Niet alleen de content, maar ook andere off-site factoren werken in je voordeel. Volgens het onderzoek van Moz is er een correlatie met sociale signalen. Alhoewel, het is niet hard te maken wat de impact daarvan is. Maar ja, waarom zou je geen socials inzetten?

Verbeter je online aanwezigheid

Je totale aanwezigheid wordt voor zover mogelijk meegenomen in de resultaten. Als Google in staat is om te crawlen. Google ziet dan uiteraard meer dan alleen linkjes.

Wees creatief!

Je moet slim te werk gaan. Creativiteit is de oplossing voor online autoriteit.

Linkbuilding evolueert in PR

In grote aantallen websites aanschrijven werkt niet meer. Volgens Bas van den Beld moet je er vooral op letten dat het niet “in bulk” gaat. Dat er niet te “commercieel” omgesprongen wordt met anchorteksten: “Linkbuilding zal dichter bij PR komen te liggen dan bij het ouderwetse link builden. Een link moet je echt verdienen. Het verhaal eromheen wordt dan ook belangrijker. Het gaat erom het juiste verhaal te creëren waardoor er over je geschreven gaat worden. Dat zijn de links die je het beste kan krijgen en die zijn ook het meest waardevol.”

Zoals eerder geschreven. Je moet weer vette dingen bedenken.

Hoe realiseer je online publiciteit?

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet op een ‘natuurlijke’ wijze links verzamelen. Ook wel link attraction genoemd. Dat is vergelijkbaar met scoren middels free publicity.

Waar ligt de interesse van je doelgroep? Origineel zijn, actueel, waarde leveren, amuseren; dat zijn de middelen die je kunt inzetten om aandacht te realiseren.

Dat is denkbaar via verschillende methodes. Mik erop dat het ‘nieuws’ oplevert. Een aantal voorbeelden? Publiceer een onderzoek, schrijf een boek, bedenk een ludieke actie, organiseer iets met bekende Nederlanders, of schrijf een retegoed blogartikel.

Schiet niet met hagel. Het werkt het best om een specifieke doelgroep te raken met je verhaal. Dan is de kans groter dat het wordt opgepikt, en je autoriteit realiseert.

Socials voor SEO

Zorg ervoor dat je verhaal rondzingt en wordt gedeeld. Het is daarvoor handig om een relatie op te bouwen met de media en andere vakidioten. Het liefst met een groot bereik.

Het helpt om je online content zelf te verspreiden via sociale media; met als doel dat verschillende media en jouw volgers een sneeuwbaleffect in werking zetten.

Analyseer hiervoor de belangrijkste media en sociale accounts in je vakgebied. Wie heeft de meeste volgers, maar vooral de meeste invloed? Probeer een samenwerking op te zetten.

Met een beetje geluk converteert deze sociale aandacht in nieuwe backlinks op andere websites.

Alternatief voor SEO

Zie je het niet zitten om content te maken en aan de slag te gaan met online PR? Vraag je dan af of SEO wel de juiste keuze is. Het is bijzonder lastig om bovenaan te komen. Kijk eens naar de eerste organische posities op Google:

  • Google indexeert de meeste waardevolle artikelen (veel tekst, afbeeldingen, video)
  • Er worden reviews getoond van grote reviewwebsites
  • De grote jongens met een hoge link autoriteit staan boven (als je kijkt bij retailers: Bol.com, Wehkamp, Zalando et cetera)

Google doet het te goed. Hoe moet je hier tussenkomen? De kans met een commerciële pagina is bijzonder klein.

Ryan Stewart schrijft op Moz dat adverteren de oplossing is, samen met hoogwaardige content ontwikkelen of een alternatief voor Google zoeken. Denk eens aan andere kanalen, zoals Marktplaats, Etsy, Pinterest, Meetup of Slideshare. Verder heeft iedere niche zo zijn eigen kanalen.

 

Google Penguin Update 4.0 Live

Hoewel de Google Penguin update al meerdere malen aangekondigd is en eigenlijk door vele webmasters al verwacht werd, is de update nu eindelijk live; Penguin 4.0. Deze update is vanaf 23 september aan het uitrollen, waardoor de resultaten de komende tijd nog zullen blijven schommelen. Wat houdt de update precies in?

Het belangrijkste detail van deze update is dat het nu een onderdeel wordt van het algoritme van Google en dus realtime wordt meegenomen bij het crawlen van je website.

Wat is een Penguin update?

Elke Penguin update (Google heeft er meerdere in de afgelopen jaren uitgebracht) is een controle op het detecteren van links. Bij bewuste spam en het niet volgen van de Google linkrichtlijnen worden hier automatisch bepaalde straffen aan toegekend. Bestaat je linkprofiel voornamelijk uit links van lage kwaliteit, zoals links uit directories (startpagina’s)? Dan was de kans aanwezig dat je een daling in de zoekresultaten zag; ookwel een penalty genoemd.

Wanneer je vervolgens je linkprofiel verbeterde, zag je deze verbeteringen pas bij het draaien van de volgende Penguin update. Van een penalty afkomen was dus vrijwel ondenkbaar en alleen mogelijk bij het draaien van een nieuwe Penguin update. De laatste Penguin update is echter twee jaar geleden, waardoor sites met laagdrempelige linkbuilding hier toch voor lange tijd nog mee weg kwamen. Sites die gestraft werden, konden vrijwel onmogelijk weer naar de top van de zoekresultaten klimmen.

Penguin 4.0 simpelweg een opvolger?

In vergelijking met de vorige Penguin updates, is de nieuwste Penguin Update 4.0, die op 23 september is uitgerold, realtime. Dit betekent dat elke keer wanneer een site gecrawled wordt, het Penguin algoritme ook meegenomen wordt. De kans om met deze laagdrempelige linkbuilding weg te komen, is nu dus vrijwel nul. Maar het effect van realtime Penguin updates geldt ook andersom: wanneer je eerder een penalty hebt gekregen voor laagdrempelige linkbuilding, kun je dit nu sneller oplossen door de kwaliteit van je linkprofiel te verbeteren.

Een tweede belangrijke eigenschap van deze Penguin update is dat de invloed in ranking hiervan te zien zal zijn op specifieke pagina’s (granular) en niet site-wide. Wanneer pagina’s spamsignalen vertonen zullen alleen deze pagina’s veranderingen in ranking vertonen. Hierdoor wordt het lastiger om te bepalen of de linkbuildingmethode die jij toepast, werkt of juist voor negatieve effecten zorgt. Een site-wide drop in ranking zal dan ook niet meer vaak voorkomen, waardoor de invloed van Penguin 4.0 moeilijk te bepalen kan zijn.

Ben jij in gevaar & wat kun je doen?

Het is op dit moment nog lastig te bepalen of de nieuwe Penguin update invloed heeft op de zoekresultaten van je website. Om dit toch te kunnen bepalen, dien je de resultaten in Google Analytics en Google Search Console dagelijks goed bij te houden. Wanneer je je organische verkeer de afgelopen week, of komende dagen, drastisch ziet afnemen (samenhangend met de organisch behaalde posities in Search Console), dan is de kans groot dat de Penguin 4.0 update hier verantwoordelijk voor is.

Uiteraard zijn er meerdere acties die je kunt ondernemen om dit tegen te gaan of zelfs te voorkomen. Het belangrijkste is het controleren van jouw linkprofiel. Dit kan met behulp van programma’s als Majestic.

Let hierbij op de kwaliteit van de ingekochte links (bij lage kwaliteit zijn deze te verwijderen via disavow tool van Search Console), de afwisseling in anchorteksten (veel dezelfde anchorteksten geeft een onnatuurlijk beeld van je linkprofiel) en het verschil in soort backlinks (een natuurlijk linkprofiel heeft links van allerlei soorten sites, niet slechts alleen van bijvoorbeeld linkdirectories). Ook wanneer je zelf weinig aan linkbuilding hebt gedaan kun je toch gestraft worden. Het is daarom belangrijk om de kwaliteit van jouw linkprofiel altijd in de gaten te houden.

Wat is Googles volgende stap?

Met de Penguin updates heeft Google de gemakzuchtige linkbuilder aangepakt op laagdrempelige linkbuilding en content. Spammy linkbuilding en spammy content werd gestraft bij elke nieuwe Penguin update. Nu dit bij Penguin 4.0 meegenomen is in het algoritme en hier realtime op gecontroleerd wordt, is het wachten tot Google met zijn volgende ‘beest’ aankomt. De controle op spam, zowel qua links als content, wordt nu meegenomen in het algoritme, maar wat is het volgende waar Google zijn aandacht op gaat vestigen?