Als je op zoek bent naar een praktische gids voor het starten van een lifestyle SEO bedrijf van iemand die het zelf heeft gedaan, dan is dit de gids voor jou.
Hier zijn de stappen:
Leer SEO
Maak je eigen website
Ga T-vormig
Zoek klanten
Pak uw logistiek aan
Schaal uw bedrijf
1. Leer SEO
Het is ongelooflijk hoeveel mensen proberen om SEO bedrijven te starten met weinig tot geen SEO kennis. Doe dit niet. Je moet je inspannen om te leren hoe je SEO goed doet voordat je diensten aan klanten aanbiedt.
Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk dit is.
Als je niet weet wat je doet, kun je meer kwaad dan goed doen. Ik weet zeker dat je de horror verhalen hebt gezien waar sites eindigen op de gazillionth pagina van Google na een penalty. U wilt niet dat dit met uw klanten gebeurt. Hun sites zijn hun broodwinning; u moet dat feit niet licht opvatten.
Nu we dat uit de weg hebben, hoe leer je eigenlijk SEO?
Laten we beginnen met de voor de hand liggende plek: het Ahrefs Blog en YouTube-kanaal. We hebben in de loop der jaren honderden SEO-tutorials gepubliceerd, waarvan er veel perfect zijn voor beginners. Ik ben duidelijk bevooroordeeld, maar ik denk niet dat er tegenwoordig een beter startpunt is om SEO te leren.
Als u niet zeker weet waar u moet beginnen, bekijk dan onze beginnershandleiding voor SEO of de SEO-videocursus voor beginners.
Als je liever ergens anders begint, kijk dan eens op de website van Aleyda Solis: learningseo.io.
2. Maak je eigen website
Je zou geen boekhoudpraktijk beginnen na het lezen van een paar boeken over belastingen, dus je zou geen SEO-bedrijf moeten beginnen na het lezen van een paar SEO-gidsen. Kennis van de theorie is niet genoeg; je hebt praktijkervaring nodig voordat je diensten aan bedrijven gaat aanbieden.
Hoe doet u ervaring op? Maak je eigen website en gebruik het als een proeftuin voor je SEO vaardigheden.
Dit is wat ik heb gedaan.
In 2012 begon ik een fitnessblog. Het was niets bijzonders, maar het kreeg meer dan 50.000 organische bezoekers per maand na slechts tien maanden.
Nog beter, het maakte een aantal mooie affiliate commissies van Amazon.
Nu, ik moet waarschijnlijk vermelden dat het starten van een website niet de enige manier is om hands-on ervaring op te doen. Een andere optie is om een gerenommeerd bureau te vinden en het op de werkplek te leren. Maar, zoals je deze gids leest, ben je waarschijnlijk meer ondernemend-minded en wil je niet voor iemand anders werken. In dat geval is het starten van een website de enige optie.
3. Ga T-vormig
Tijdens het oefenen en aanscherpen van je SEO vaardigheden op je eigen website, zul je een idee beginnen te krijgen van wat je het leukst vindt.
Dit is voor iedereen anders. Voor mij was dat linkbuilding en content creatie. Ik merkte dat ik de technische kant van de dingen niet echt leuk vond, en dingen als zoekwoord onderzoek en on-page SEO waren gewoon dingen die ik moest doen. Ik hield er zeker niet van.
Maar waarom is dit belangrijk voor het starten van een SEO bedrijf?
Simpel. Omdat SEO-bureaus die “alles-in-een” SEO-diensten aan bedrijven aanbieden, een tientje per cent zijn. Hoewel ik niemand wil ontmoedigen om zo’n bedrijf te beginnen, had ik meer succes toen ik me specialiseerde en diensten op één gebied aanbood.
Dus als je eenmaal weet wat je leuk vindt, is het tijd om je kennis op dat gebied uit te breiden. Doe dat, en je zult snel worden wat Rand Fishkin een t-vormige marketeer noemt. Je kunt dan beginnen een niche voor je diensten uit te hakken.
4. Krijg klanten
Nu je de basis hebt geleerd en je vaardigheden op één gebied hebt aangescherpt, zou je klaar moeten zijn om te beginnen met het aanbieden van diensten aan klanten. Maar hoe vindt u deze mensen?
Hier zijn een paar ideeën:
Freelancing websites
Freelancing websites krijgen een slechte naam, en het is gemakkelijk te zien waarom. Kijk maar eens rond op UpWork en je zult zien dat de meeste mensen nogal onrealistische verwachtingen hebben.
Dit is het soort dingen waar ik het over heb:
Maar als je bereid bent om een beetje tijd te spenderen om het kaf van het koren te scheiden, is het mogelijk om een aantal geweldige klanten te vinden op freelance sites.
Hoe ik dat weet? Ik vond mijn allereerste SEO klant op People Per Hour.
Dit was ook geen eenmalig klusje van $50. Ik heb uiteindelijk een paar jaar met die klant gewerkt. En hoewel ik ze nooit op een retainer heb gezet (ja, sla mijn polsen), stuurden ze op een gegeven moment werk van rond de $25k per jaar.
Koude telefoontjes of e-mails
Ik heb mezelf er nooit toe kunnen brengen om koud te bellen. Ik heb het vele jaren geleden gedaan toen ik probeerde een niet-SEO-gerelateerd bedrijf van de grond te krijgen en ik vond het ziel-vernietigend. Ik ben extreem introvert, dus het is zo’n beetje mijn ergste nachtmerrie.
Dat gezegd hebbende, koud bellen/e-mailen verdient nog steeds een vermelding omdat het werkt.
Hoe weet ik dat? Omdat het gewoon een spel van nummers is.
Zie het als volgt:
Je verstuurt 1.000 koude emails
50 ontvangers gaan akkoord met een gesprek
5 gesprekken worden omgezet
Gegeven dat de meeste SEO professionals €500 – € 1,000 per maand rekenen, zijn vijf conversies tussen de €2,500-€5,000 per maand waard. Als we aannemen dat klanten blijven rond voor een gemiddelde van 6 maanden, die vijf conversies zijn de moeite waard € 15,000 – € 30,000.
Dat klinkt waarschijnlijk niet als een levensveranderend bedrag, maar nogmaals, het is een spel van getallen.
2.000 e-mails = €30k-€60k
5.000 emails = €75k-€150k
10.000 emails = €150k-€300k
… je krijgt het idee.
SIDENOTE. Deze getallen zijn allemaal hypothetisch. Veel dingen beïnvloeden conversiepercentages, waaronder de kwaliteit van uw eerste prospects.
Als u geïnteresseerd bent in deze route, bekijk dan deze post waar Daryl Rosser uitlegt hoe u SEO-diensten via e-mails kunt verkopen, stap-voor-stap.
Inbound marketing
Omdat ik introvert ben, was inbound marketing de belangrijkste methode die ik besloot te gebruiken om klanten aan te trekken. Dus, in 2016, begon ik een website genaamd The SEO Project om te beginnen mezelf op de kaart te zetten.
Ondanks het vermoeide ontwerp (ik heb het 4+ jaar verwaarloosd), kun je zien dat het niet je typische website is die SEO-diensten aanbiedt. In feite worden er helemaal geen diensten aangeboden. Dat is omdat ik besloot te kiezen voor een andere aanpak.
Hier is wat ik deed in een notendop:
Creëerde een stuk content over linkbuilding (de dienst die ik wilde aanbieden)
Bood de volledige lijst aan als PDF in ruil voor de e-mailadressen van bezoekers
Ik deed onderzoek om het woord te verspreiden over mijn inhoud
Was van plan om mijn diensten te “verkopen” via de e-mail lijst
(Leuk weetje: mijn outreach voor dit stuk leidde tot mijn eerste interactie met de CMO van Ahrefs, Tim Soulo, die vroeg of ik zin had om voor de Ahrefs Blog te schrijven. Ik zei ja, en de rest is geschiedenis).
Nu, dat laatste deel heb ik nooit uitgevoerd (ik zal later bespreken waarom). Maar ik deed de eerste drie delen en slaagde erin om een lijst van meer dan 1.000 abonnees op te bouwen in slechts een paar dagen.
Dit is echter niet de enige manier om klanten aan te trekken met inbound marketing.
Hier zijn nog een paar andere opties:
Optimaliseer uw site om hoog in Google te ranken voor lucratieve termen (bijv. “seo consultant london”)
Potentiële klanten aantrekken via een YouTube kanaal
Voer PPC-advertenties uit op Google
Schrijf gastberichten
Laten we het eens wat meer over dat laatste hebben.
Gast detachering
Gastplaatsing is een andere tactiek die ik met succes heb gebruikt om klanten aan te trekken, zoals je kunt zien in deze e-mail:
In dit geval vond de klant mij via een gastbericht op de Ahrefs Blog. Ik werkte een paar maanden met hem samen en verdiende in die tijd $5.375 aan inkomsten.
Als u van plan bent om deze tactiek een kans te geven, is mijn beste advies dit: schrijf alleen gastbijdragen voor de industrie websites die verkeer krijgen. Vergeet niet dat we gastberichten niet gebruiken als een link building tactiek; we gebruiken het als een marketing tactiek.
De gemakkelijkste manier om dergelijke websites te vinden is met Ahrefs’ Content Explorer, een doorzoekbare database van inhoud van meer dan zeven miljard websites.
Hier is hoe u het kunt gebruiken om mogelijkheden voor gastplaatsing te vinden:
Open Content Explorer
Zoek naar iets gerelateerd aan SEO
Kies “in titel” uit de dropdown
Druk op zoeken
Controleer de “Websites” tab
Bekijk alle sites in de resultaten en kijk of het zinvol is om een gastbericht te plaatsen.
Krijg verwijzingen
Doe goed werk voor de klanten die je aantrekt met de bovenstaande methoden, en zij zullen je ongetwijfeld doorverwijzen naar anderen. Dit is het ideale scenario omdat het een oneindige groeicirkel creëert-zo lang als je consequent levert en indruk maakt op je klanten.
Zorg voor uw logistiek
Focus is essentieel bij het opzetten van een SEO bedrijf, dus het minimaliseren van onnodige afleiding is de sleutel. U wilt zo veel mogelijk tijd besteden aan het verkrijgen van klanten en het leveren van diensten, want dat is wat de rekeningen betaalt.
Hier zijn mijn aanbevelingen om dat te doen:
Neem een accountant
Dit lijkt misschien een voor de hand liggend punt om te maken, en ik weet dat het niet uniek is voor SEO bedrijven, maar ik zou er bij u op aandringen om al vroeg een accountant te nemen.
Als je dat niet doet, zul je ontelbare uren per jaar besteden aan het invullen van belastingaangiften – althans als je in het Verenigd Koninkrijk / de VS / Canada bent. Dit is niet goed om twee redenen:
Het is zeer stresserend.
Het verspilt tijd die je zou kunnen besteden aan het werken aan je bedrijf.
Ik spreek hier uit ervaring. Ik heb veel te lang geen boekhouder gehad, allemaal om een paar honderd dollar per jaar te besparen.
Geloof me als ik zeg dat het dat niet waard is.
Gebruik factureringssoftware
Factureren en achter betalingen aanzitten is nog iets waar je geen tijd aan wilt verspillen, en er zijn genoeg apps om je hierbij te helpen.
Hier zijn mijn aanbevelingen op basis van persoonlijke ervaring:
Als je op zoek bent naar een gratis app, probeer dan Invoice Ninja. Je kunt zoveel facturen sturen als je wilt, terugkerende facturen instellen om het factureren te automatiseren voor SEO-klanten met retainers, en het integreert met de meeste betalingsgateways. Ik heb dit jarenlang gebruikt in de begindagen van mijn bedrijf.
Als u op zoek bent naar een betaalde app, probeer dan Xero. Dit is een boekhoudprogramma, maar het verwerkt ook facturen. Het integreert ook met de meeste bedrijfsaccounts en betalingsgateways. Xero is al een paar jaar mijn favoriete app.
Neem een rekening in meerdere valuta’s
Niets is zo frustrerend als een klant die wil betalen, maar die het geld niet in zijn eigen valuta kan ontvangen. Dit is meestal geen probleem als je lokale SEO doet en werkt met klanten in één land, maar het wordt al snel een probleem als je internationaal werkt met SEO-klanten.
Er zijn twee mogelijke oplossingen voor dit probleem:
Neem een multi-valuta rekening bij uw bank
Gebruik een dienst als Wise (voorheen Transferwise)
Voor een gemakkelijk leven kan ik zeker instaan voor Wise. Ik gebruik ze nu al een paar jaar, en hun tarieven zijn ongelooflijk redelijk in vergelijking met de meeste banken. Ze maken het ook gemakkelijk voor u om betalingen te verzenden en ontvangen in 50 + valuta.
6. Schaal uw bedrijf
Het opbouwen van een SEO bedrijf kost veel tijd en moeite. Ik laat het eenvoudig klinken in deze blog post, maar er zullen veel onbekenden zijn langs de weg. Het is onwaarschijnlijk dat u van de ene op de andere dag een miljoenenbureau kunt opbouwen.
Om die reden is mijn advies om jezelf niet bezig te houden met “schaalvergroting” of het inhuren van personeel totdat je omzet in de midden-vijf cijfers per jaar zit.
Dat wil niet zeggen dat u moet terugschrikken voor het inhuren van freelancers of virtuele assistenten (VA’s) in de begindagen van uw bedrijf. Het is verstandig om taken te delegeren wanneer de zaken beginnen aan te trekken en je je overweldigd voelt. Maar naar mijn mening is het niet verstandig om fulltime werknemers in dienst te nemen totdat uw cashflow stabiel is en u zeker weet dat u het zich kunt veroorloven om ze in dienst te houden.
Als je nog niet in dat stadium bent, blijf dan doormalen. Ik weet uit ervaring dat het waarschijnlijk niet zo snel zal gaan als je zou willen.
Als je in dat stadium bent, heb je twee opties:
De dingen laten zoals ze zijn
Start met het inhuren en opschalen van uw bedrijf
Gezien de constante “hustle” mentaliteit in de industrie, denk ik dat het belangrijk is om onszelf eraan te herinneren dat de eerste optie echt bestaat. Niet iedereen wil zijn bedrijf schalen naar zes of zeven cijfers per jaar. Als je tevreden bent met je omzet en werkdruk als SEO freelancer, is er geen enkele schaamte om het zo te houden.
Dit is precies waarom ik uiteindelijk nooit heb “verkocht” aan de e-maillijst die ik eerder noemde. Het heeft even geduurd voordat ik me dit realiseerde, maar ik heb nooit echt een SEO bureau willen beginnen. Ik was best tevreden met het werken voor een paar klanten en het hebben van een comfortabel leven.
Maar laten we zeggen dat u wel uw bedrijf wilt opschalen; hoe doet u dat?
In theorie, is het eenvoudig:
Productiveer uw diensten. Huur mensen in
Productiseren van uw diensten is waar u uw aanbod standaardiseert en een herhaalbaar, stap-voor-stap proces creëert om het aan klanten te leveren. Het is voordelig omdat het de levering van uw diensten vergemakkelijkt en het gemakkelijker maakt om personeel aan te werven.
Over personeel gesproken, dat is het tweede deel van de vergelijking.
Het is onmogelijk om uw bedrijf te laten groeien zonder andere mensen aan boord te halen, want u hebt maar zoveel uren in een dag.