Online reputatie management

Wat is online reputatiemanagement?

Online reputatiemanagement zorgt ervoor dat het beeld dat mensen online van je krijgen een positieve wending krijgt. Een SEO specialist zoals online marketing bureau Pingwin kunnen je daar goed bij helpen. Je (online) reputatie als bedrijf is belangrijk voor het succes van je onderneming. Omdat bijna 90% van de aankopen begin met een zoekopdracht in een zoekmachine is het essentieel dat je daar een mooi beeld achter laat. Met online reputatiemanagement kun je dat beeld beïnvloeden en een positieve wending geven.

Bij online reputatie management denken de meeste mensen meteen aan social media berichten en reviews. Maar wat vaak veel meer invloed heeft is de negatieve berichtgeving in de reguliere, organische zoekresultaten.

Hoe kun je je online reputatie verbeteren?

Op social media en in reviews

Er zijn veel manieren om je online reputatie te beïnvloeden.  De een is lastiger dan de andere. Negatieve berichten op Social media kun je namelijk niet zomaar wegpoetsen dus blijven er twee opties over;

  1. Je gaat het gesprek aan met de afzender van de negatieve berichten en je probeert hem positief te stemmen zodat hij geen negatieve berichten meer plaatst of deze zelfs verwijdert.
  2. Je zorgt zelf voor veel positieve berichtgeving waardoor de negatieve berichten naar beneden zakken onder de nieuwste berichten. Dat laatste kun je doen door zelf te posten of door enthousiaste klanten te vragen om een positief bericht te plaatsen

Dezelfde twee strategieën kun je hanteren bij negatieve reviews. Meer is daar vaak niet aan te doen omdat platformen waar reviews gepost kunnen worden bijna nooit reviews verwijderen. Zo ook Google niet op de Google my business pagina’s.

In de organische zoekresultaten

De lastigste en meest hardnekkige plek om negatieve berichtgeving te beïnvloeden is in de organische zoekresultaten. Daar zijn verschillende redenen voor;

Ten eerste worden die door Google bepaald en die gaan daar geen handmatige actie op ondernemen. Daarbij is het beïnvloeden van de zoekresultaten een lastig, traag en kostbaar proces. Zeker als je negatieve berichtgeving als zoekresultaat te zien is als een pagina van een krant of social media kanaal, dat zijn namelijk sterke platformen.

Echter een goede SEO specialist is ervaren in het beïnvloeden van de zoekresultaten en kan er voor zorgen dat de negatieve berichten naar beneden en uit het zicht verdwijnen.

Hoe werkt zoekmachine reputatiemanagement?

Zoekmachine reputatiemanagement werkt als volgt. Stel er staan een of meerdere negatieve berichten als men zoekt op jouw eigen of bedrijfsnaam.

Als eerste is het goed om te weten dat letterlijk 90% van de mensen, niet verder zoeken dan de eerste pagina. Daar vinden ze namelijk meestal al wat ze zoeken.

Kortom als je de negatieve berichten van de eerste pagina naar de tweede kunt verdringen heb je al 90% van het probleem opgelost. Hoe zorg je daarvoor?

Door middel van SEO technieken kun je er voor zorgen dat eigen pagina’s en kanalen de eerste pagina vullen met zoekresultaten op jouw naam. Die eigen zoekresultaten kunnen eigen pagina’s van je website zijn. Maar Google laat er doorgaans niet meer dan 2 maximaal 3 van een website zien. Maar ook social media kanalen zijn erg geschikt om hoer te laten ranken op jouw naam.