Wat zijn backlinks?  Backlinks (ook bekend als “inkomende links”, “inkomende links” of “eenrichtingslinks”) zijn links van de ene website naar een pagina op een andere website. Google en andere grote zoekmachines beschouwen backlinks als “stemmen” voor een specifieke pagina. Pagina’s met een hoog aantal backlinks hebben over het algemeen een hoge organische ranking in zoekmachines. Links op andere websites dan die van u die teruggaan naar een pagina op uw website. Backlinks worden ook wel inkomende links genoemd omdat ze het verkeer van een andere website vertegenwoordigen dat naar uw eigen site komt. De kwaliteit en kwantiteit van uw backlinks kunnen u helpen hoger te scoren in zoekmachines zoals Google en Bing. Dit komt omdat uw backlinks worden beschouwd als een indicator van hoe populair uw website is bij gebruikers. Het implementeren, beheren en analyseren van de prestaties van backlinks is een belangrijk aspect van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en SEO-strategieën.

Wat zijn backlinks en waarom zijn backlinks belangrijk?

On-page optimalisatie is een proces van het creëren van inhoud die zoekmachines (en gebruikers) helpt te begrijpen waar uw website over gaat. Off-site optimalisatie gaat over het aantonen aan zoekmachines dat uw inhoud waarde biedt aan derden. En de belangrijkste waardeverklaring is een backlink Backlinks zijn in feite stemmen van andere websites. Elk van deze stemmen vertelt zoekmachines: “Deze inhoud is waardevol, geloofwaardig en nuttig”. Dus hoe meer van deze “stemmen” u heeft, hoe hoger uw site zal scoren in Google en andere zoekmachines.  Het gebruik van links in een algoritme van een zoekmachine is niets nieuws. In feite vormden backlinks de basis van het oorspronkelijke algoritme van Google (bekend als “ PageRank ”).

Hoewel Google sindsdien duizenden wijzigingen in zijn algoritme heeft aangebracht, blijven backlinks een belangrijk rankingsignaal.

Uit een brancheonderzoek dat we hebben uitgevoerd, is bijvoorbeeld gebleken dat links het belangrijkste rangschikkingssignaal van Google blijven .

En Google heeft bevestigd dat backlinks een van hun drie belangrijkste rankingfactoren voor zoekmachines blijven

Welke soorten backlinks zijn waardevol?

Niet alle backlinks zijn gelijk gemaakt. Met andere woorden, als je hoger in de SERP’s wilt scoren , focus dan op kwalitatieve backlinks . In andere woorden:  Een backlink van enkele kwaliteit kan krachtiger zijn dan 1.000 backlinks van lage kwaliteit. Het blijkt dat backlinks van hoge kwaliteit vaak dezelfde belangrijke eigenschappen delen.

Wat zijn backlinks

Een eenvoudig linknetwerk verkennen

PageRank is een iteratief algoritme. Dit betekent dat de gegevens worden berekend, in zichzelf worden teruggevoerd en vervolgens vele iteraties moeten worden herhaald voordat ze zich stabiliseren.

Dit komt omdat de relatieve autoriteit van alle pagina’s in een bepaald netwerk van elkaar afhankelijk is. Stel je bijvoorbeeld een netwerk van 4 pagina’s voor.

  • Pagina A linkt naar pagina B en pagina C en heeft een backlink van pagina B
  • Pagina B linkt naar pagina A en pagina D en heeft backlinks van pagina A en pagina C
  • Pagina C linkt naar pagina B en pagina D en heeft een backlink van pagina A
  • Pagina D linkt niet uit maar heeft backlinks van pagina B en pagina C

Om de autoriteit te berekenen die aan pagina D wordt doorgegeven, moeten we eerst de autoriteit van pagina B en pagina C kennen. Maar de autoriteit van pagina B is afhankelijk van pagina A en pagina C, en de autoriteit van pagina A zelf is afhankelijk van Pagina B.

U kunt zien hoe zelfs een eenvoudig netwerk snel complex kan worden. Alleen door de berekeningen keer op keer te doorlopen, komt de oplossing naar voren. De wiskunde is niet zo ingewikkeld, maar de grootte van de dataset (de biljoenen links over het hele internet) en de hoeveelheid benodigde berekeningen maken het een enorme taak.

Wat zijn backlinks

Wat is domeinautoriteit?

Domeinautoriteit beschrijft het mininetwerk van URL’s en links die op uw eigen site aanwezig zijn. Net als bij backlinks van externe sites, geven interne links binnen uw eigen site ook autoriteit door van de ene URL naar de andere.

Het is logisch dat links van websites van grote merken meer domeinautoriteit hebben dan links van kleine lokale bedrijven. Een link vanaf een pagina op HLN is bijvoorbeeld waardevol omdat HLN een gezaghebbende website is. Minder bekende websites hebben minder autoriteit.

Als uw homepage backlinks krijgt van een lokale nieuwswebsite, verhoogt dit de autoriteit van uw homepage. Maar aangezien het ook doorlinkt naar andere pagina’s op uw site, wordt een deel van deze autoriteit gedistribueerd naar de pagina’s waarnaar vanaf uw startpagina wordt gelinkt. Met deze autoriteitsboost wordt de autoriteit ook gedeeld tussen de pagina’s waarnaar ze linken. Dus inkomende backlinks van externe sites druppelen uiteindelijk door de interne linkarchitectuur over uw hele site. Hoe dichter bij de top van de keten, om zo te zeggen, hoe meer link-autoriteit ze krijgen.

Dit is hoe grote merken de markt kunnen domineren voor bepaalde sets zoektermen. De kracht van hun domein en slimme interne linkpraktijken kunnen betekenen dat zelfs gloednieuwe pagina’s goed scoren.

Kwantiteit en kwaliteit: als het gaat om backlinks, zijn beide van belang

Hoewel het nauwkeurig berekenen van de exacte waarde van linkautoriteit een zeer ondoorzichtige en complexe taak is, biedt het weten hoe PageRank werkt enkele basisregels.

  • U wilt zoveel mogelijk backlinks aantrekken.
  • Het is beter om backlinks te krijgen van gezaghebbende websites.
  • U kunt uw intuïtie gebruiken om te bepalen of een website er gezaghebbend uitziet.
  • Het aantrekken van meer backlinks heeft een positief effect op je hele website.

Kortom, u wilt zowel kwaliteit als kwantiteit als het gaat om backlinks. Wat zijn backlinks van goeie kwaliteit? Links van een relevante website met een DA 50+, Dr 30+ en links in de content van die website.