Wat zijn backlinks? Backlinks (ook bekend als “inkomende links”, “inkomende links” of “eenrichtingslinks”) zijn links van de ene website naar een pagina op een andere website. Google en andere grote zoekmachines beschouwen backlinks als “stemmen” voor een specifieke pagina. Pagina’s met een hoog aantal backlinks hebben over het algemeen een hoge organische ranking in zoekmachines. Links op andere websites dan die van u die teruggaan naar een pagina op uw website. Backlinks worden ook wel inkomende links genoemd omdat ze het verkeer van een andere website vertegenwoordigen dat naar uw eigen site komt. De kwaliteit en kwantiteit van uw backlinks kunnen u helpen hoger te scoren in zoekmachines zoals Google en Bing. Dit komt omdat uw backlinks worden beschouwd als een indicator van hoe populair uw website is bij gebruikers. Het implementeren, beheren en analyseren van de prestaties van backlinks is een belangrijk aspect van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en SEO-strategieën.
Wat zijn backlinks en waarom zijn backlinks belangrijk?
On-page optimalisatie is een proces van het creëren van inhoud die zoekmachines (en gebruikers) helpt te begrijpen waar uw website over gaat. Off-site optimalisatie gaat over het aantonen aan zoekmachines dat uw inhoud waarde biedt aan derden. En de belangrijkste waardeverklaring is een backlink Backlinks zijn in feite stemmen van andere websites. Elk van deze stemmen vertelt zoekmachines: “Deze inhoud is waardevol, geloofwaardig en nuttig”. Dus hoe meer van deze “stemmen” u heeft, hoe hoger uw site zal scoren in Google en andere zoekmachines. Het gebruik van links in een algoritme van een zoekmachine is niets nieuws. In feite vormden backlinks de basis van het oorspronkelijke algoritme van Google (bekend als “ PageRank ”).
Hoewel Google sindsdien duizenden wijzigingen in zijn algoritme heeft aangebracht, blijven backlinks een belangrijk rankingsignaal.
Uit een brancheonderzoek dat we hebben uitgevoerd, is bijvoorbeeld gebleken dat links het belangrijkste rangschikkingssignaal van Google blijven .
En Google heeft bevestigd dat backlinks een van hun drie belangrijkste rankingfactoren voor zoekmachines blijven
Welke soorten backlinks zijn waardevol?
Niet alle backlinks zijn gelijk gemaakt. Met andere woorden, als je hoger in de SERP’s wilt scoren , focus dan op kwalitatieve backlinks . In andere woorden: Een backlink van enkele kwaliteit kan krachtiger zijn dan 1.000 backlinks van lage kwaliteit. Het blijkt dat backlinks van hoge kwaliteit vaak dezelfde belangrijke eigenschappen delen.
Wat is het verschil tussen een link en een backlink?
Afzonderlijke documenten op het web zijn onderling verbonden via links – ze zijn de lijm die het web bij elkaar houdt. Interne links zijn koppelingen tussen webpagina’s op hetzelfde domein en zijn er voornamelijk om mensen te helpen bij het navigeren op de website. Externe links verbinden met webpagina’s op andere domeinen en hebben een breder scala aan mogelijke bedoelingen.
- Bied de lezer een bredere context
- Ondersteun een claim die in de kopie is gemaakt
- Citeer of vermeld een bron
- Iets aanbevelen
- Voeg authenticiteit toe
In elk geval staat de link op de pagina om extra waarde te bieden aan de lezer, dus de uitgaande link is een waardevol bezit. Het is belangrijk om te begrijpen dat de link een richting heeft. Wanneer het uitgaand is op de linkende webpagina, komt het binnen op de doelpagina. Wat zijn backlinks? Dit is dus een backlink naar de doelpagina.
Zoekmachines erkennen dat de backlink waarde heeft en belonen de doel-URL, waarbij de link als volledig opzettelijk wordt geïnterpreteerd; ze gaan ervan uit dat er een zekere mate van redactionele beoordeling van de doelwebpagina is geweest.
Daarom geven backlinks die naar uw website verwijzen aan zoekmachines aan dat uw inhoud waarde heeft. Backlinks zijn zelfs een van de krachtigste rankingfactoren. Ze spelen een grote rol in het succes (of falen) van elke website als het gaat om organisch zoekverkeer.
Een eenvoudig linknetwerk verkennen
PageRank is een iteratief algoritme. Dit betekent dat de gegevens worden berekend, in zichzelf worden teruggevoerd en vervolgens vele iteraties moeten worden herhaald voordat ze zich stabiliseren.
Dit komt omdat de relatieve autoriteit van alle pagina’s in een bepaald netwerk van elkaar afhankelijk is. Stel je bijvoorbeeld een netwerk van 4 pagina’s voor.
- Pagina A linkt naar pagina B en pagina C en heeft een backlink van pagina B
- Pagina B linkt naar pagina A en pagina D en heeft backlinks van pagina A en pagina C
- Pagina C linkt naar pagina B en pagina D en heeft een backlink van pagina A
- Pagina D linkt niet uit maar heeft backlinks van pagina B en pagina C
Om de autoriteit te berekenen die aan pagina D wordt doorgegeven, moeten we eerst de autoriteit van pagina B en pagina C kennen. Maar de autoriteit van pagina B is afhankelijk van pagina A en pagina C, en de autoriteit van pagina A zelf is afhankelijk van Pagina B.
U kunt zien hoe zelfs een eenvoudig netwerk snel complex kan worden. Alleen door de berekeningen keer op keer te doorlopen, komt de oplossing naar voren. De wiskunde is niet zo ingewikkeld, maar de grootte van de dataset (de biljoenen links over het hele internet) en de hoeveelheid benodigde berekeningen maken het een enorme taak.
Wat is domeinautoriteit?
Domeinautoriteit beschrijft het mininetwerk van URL’s en links die op uw eigen site aanwezig zijn. Net als bij backlinks van externe sites, geven interne links binnen uw eigen site ook autoriteit door van de ene URL naar de andere.
Het is logisch dat links van websites van grote merken meer domeinautoriteit hebben dan links van kleine lokale bedrijven. Een link vanaf een pagina op HLN is bijvoorbeeld waardevol omdat HLN een gezaghebbende website is. Minder bekende websites hebben minder autoriteit.
Als uw homepage backlinks krijgt van een lokale nieuwswebsite, verhoogt dit de autoriteit van uw homepage. Maar aangezien het ook doorlinkt naar andere pagina’s op uw site, wordt een deel van deze autoriteit gedistribueerd naar de pagina’s waarnaar vanaf uw startpagina wordt gelinkt. Met deze autoriteitsboost wordt de autoriteit ook gedeeld tussen de pagina’s waarnaar ze linken. Dus inkomende backlinks van externe sites druppelen uiteindelijk door de interne linkarchitectuur over uw hele site. Hoe dichter bij de top van de keten, om zo te zeggen, hoe meer link-autoriteit ze krijgen.
Dit is hoe grote merken de markt kunnen domineren voor bepaalde sets zoektermen. De kracht van hun domein en slimme interne linkpraktijken kunnen betekenen dat zelfs gloednieuwe pagina’s goed scoren.
Kwantiteit en kwaliteit: als het gaat om backlinks, zijn beide van belang
Hoewel het nauwkeurig berekenen van de exacte waarde van linkautoriteit een zeer ondoorzichtige en complexe taak is, biedt het weten hoe PageRank werkt enkele basisregels.
- U wilt zoveel mogelijk backlinks aantrekken.
- Het is beter om backlinks te krijgen van gezaghebbende websites.
- U kunt uw intuïtie gebruiken om te bepalen of een website er gezaghebbend uitziet.
- Het aantrekken van meer backlinks heeft een positief effect op je hele website.
Kortom, u wilt zowel kwaliteit als kwantiteit als het gaat om backlinks. Wat zijn backlinks van goeie kwaliteit? Links van een relevante website met een DA 50+, Dr 30+ en links in de content van die website.
Evalueer backlinks op relevantie
De andere belangrijke factor als het gaat om backlinks is relevantie. Naast het berekenen van de autoriteit van een backlink naar uw website, kijkt Google ook naar de relevantie van de link: komt het onderwerp van de link, pagina-inhoud of website overeen met het onderwerp van het linkdoel?
Stel je voor dat je een website hebt die muziekapparatuur verkoopt, en je hebt een webpagina met plectrums waarnaar wordt gelinkt vanaf 3 verschillende websites:
Link 1
- De website is erg populair in de muziekindustrie.
- De webpagina met de link gaat over gitaren.
- De ankertekst die in de link wordt gebruikt, is ‘Lees hier meer’.
In dit geval geeft de ankertekst geen relevantiesignalen door, maar de webpagina en de website wel, waardoor dit een relevante link is.
Link 2
- De website is erg populair in de auto-industrie.
- De webpagina met de link naar jou gaat over tanken.
- De ankertekst die in de link wordt gebruikt, is ‘Benzine versus diesel’.
Voor Link 2 zijn er geen relevante signalen. In feite lijkt de link zo irrelevant dat Google er helemaal geen waarde aan zou kunnen hechten, ondanks dat het van een gezaghebbende website is.
Koppeling 3
- De website is niet erg populair in de gitaarindustrie.
- De webpagina met de link naar jou gaat over plectrums.
- De ankertekst die in de link wordt gebruikt, is ‘Beste plectrums’.
In het voorbeeld van Link 3 zijn de website, webpagina en ankertekst allemaal relevant. Ondanks dat het op een minder gezaghebbende website staat, is dit een waardevolle link omdat het duidelijke relevantiesignalen doorgeeft.
U kunt eindigen met backlinks uit veel verschillende bronnen. Sommigen van hen zijn afkomstig van schijnbaar irrelevante websites, en over het algemeen helpen of kwetsen deze u niet. De links die u het meest zullen helpen, zijn zeer relevant, omdat dit een veel duidelijker signaal naar Google geeft dat uw site goed past bij een bepaald onderwerp.
Hoe backlinks te krijgen
Als je eenmaal hebt gedaan wat je kunt voor optimalisatie op de pagina, is het bouwen van backlinks naar je site het meest waardevolle dat je kunt doen om je positie te verbeteren. Wat zijn backlinks en hoe geraak ik eraan? Helaas is het een van de moeilijkste taken in SEO. Om een link te krijgen, moet je iemand anders ervan overtuigen dat ze een webpagina op hun site kunnen verbeteren door te linken naar een webpagina op jouw site. Het is af te raden willekeurige mensen te e-mailen en hen te vragen naar u te linken. In plaats daarvan zijn er meer professionele best practices om backlinks naar uw site te krijgen.
De grotere zorg is het omgekeerde: als u zich niet bezighoudt met activiteiten die backlinks kunnen genereren, geeft u uzelf een zeer kleine kans om uw positie in de zoekresultaten te verbeteren.
Linkbuilding is een proces dat wat vallen en opstaan vereist.
Ideeën voor het genereren van links
In wezen gebeurt het genereren van backlinks op een van de 2 manieren.
- Iemand heeft uw inhoud gevonden en besloot naar u te linken.
- U plaatst uw inhoud voor iemand en zij kiezen ervoor om naar u te linken.
Hoe dan ook, je moet mensen bereiken met je inhoud. Er zijn veel verschillende benaderingen die u kunt gebruiken om dit te doen. Wat uiteindelijk het meest effectief is, hangt af van het type inhoud op uw website, het type mensen en bedrijven dat naar u kan linken en hoe u ze naar uw site kunt laten kijken.
- Leveranciers en detailhandelaren. Als u al een zakelijke relatie heeft met andere vestigingen, moedig hen dan aan om u op hun website te vermelden. Misschien hebben ze al een sectie met vermeldingen – zorg ervoor dat uw site erop staat.
- Partnerschappen. Wederzijds voordelige zakelijke partnerschappen hebben al veel voordelen, maar er is geen reden waarom u een bestaande relatie niet kunt gebruiken om uw bedrijf meer in de schijnwerpers te zetten. U kunt uw partner bepaalde functie-inhoud aanbieden om op hun website op te nemen, of een aantal co-promotie-activiteiten doen, zoals een webinar. Dit heeft als bijkomend voordeel dat je openlijk wordt blootgesteld aan hun publiek.
- Lokale gemeenschap. Het ondersteunen van uw lokale gemeenschap is een geweldige manier om iets terug te doen en tegelijkertijd een positief verhaal over uw bedrijf te vertellen. Als je nog niet bent aangesloten bij de lokale gemeenschap, kijk dan hoe je mee kunt doen. Dit kan het sponsoren van evenementen, het organiseren van lokale bijeenkomsten of vrijwilligerswerk op lokale scholen of universiteiten zijn.
- Getuigenissen. Als u een tevreden gebruiker bent van producten en diensten online, kunnen ze een casestudy of getuigenis publiceren als u een overtuigend succesverhaal kunt geven. Als je de juiste persoon kunt vinden om het te vragen, is het vrij eenvoudig te verkopen. Deze inhoud is superhandig voor marketeers die hun producten willen verkopen, en als je er een link uit haalt, is dat een win-winsituatie.
- Goede doelen. Liefdadigheidswerk kan veel goodwill genereren en liefdadigheidsinstellingen zetten vaak graag bedrijven in de schijnwerpers die hen steunen. Hoewel het helpen van liefdadigheidsinstellingen puur voor linkbuilding-doeleinden moreel twijfelachtig is, is er geen reden waarom u niet kunt proberen het rendement op liefdadigheidswerk dat u of uw werknemers al doen, te maximaliseren.
- Niche-bloggers. In veel branches zijn er gepassioneerde bloggers die constant content produceren voor hun eigen publiek. Het aangaan van relaties met deze bloggers is een uitstekende manier om jezelf online een stap verder te brengen. Ze hebben al een betrokken publiek dat van hun inhoud houdt, en als uw product of dienst goed bij hun publiek past, kan samenwerking een aantal voordelen opleveren. Bied aan om een artikel te schrijven, stuur ze voorbeelden, doe een interview of betaal ze om als gastauteur op je site te schrijven.
- Druk op. Hoewel het moeilijk kan zijn om pers te krijgen, biedt het potentieel omdat journalisten altijd op zoek zijn naar verhalen. Als u een boeiend verhaal over uw bedrijf of uw producten heeft, kan het hen intrigeren om het te horen. De pers heeft ook het potentieel om het bereik van uw verhaal te vergroten, aangezien andere nieuwszenders verhalen oppikken en opnieuw publiceren voor hun publiek.
Met al deze ideeën moet je nooit iemand pitchen die hen vraagt om naar jou te linken. De link is een natuurlijk bijproduct van de vermelding of functie. Het idee is dat u deelneemt aan activiteiten waarbij backlinks een mogelijke uitkomst zijn. De beste ideeën zijn ideeën die zakelijke waarde bieden, zelfs als u de backlink niet krijgt.
Het belang van linkbuilding
De hoekstenen van SEO zijn trefwoordonderzoek , on-page optimalisatie en het verwerven van backlinks. Als u de ene doet zonder de andere, zal dit uw resultaten belemmeren. Maar onder deze is het verwerven van backlinks waarschijnlijk het belangrijkste. Links zijn niet alleen goed voor SEO. Ze kunnen ook goed zijn voor het creëren van bewustzijn en het genereren van verkeer. Linkbuilding zou een belangrijk onderdeel van uw SEO-strategie moeten zijn. Dus als je ons vraagt Wat zijn backlinks? Dat zijn gewoon linkjes naar jou website.