Zoekmachine positionering is belangrijk.  Zoekmachine positionering is de methode van het optimaliseren van specifieke pagina’s van uw website met als doel het bereiken van hogere zoekmachine resultaten voor specifieke doel trefwoorden. Heb je je ooit afgevraagd waarom iedereen altijd probeert om op de eerste pagina van Google te komen? Simpel gezegd, waar een pagina verschijnt in de zoekresultaten bepaalt de hoeveelheid verkeer die ze zullen ontvangen.

Wat u moet weten over zoekmachine positionering?

De meeste mensen komen meestal niet verder dan de eerste tien tot vijftien resultaten, en nog minder mensen klikken door naar de tweede pagina. Daarom is de plaats waar uw website verschijnt bij specifieke zoektermen van cruciaal belang voor het succes van uw organische verkeer. Dus, hoe kunt u ervoor zorgen dat u altijd de best mogelijke plaatsing voor uw doel zoekwoorden krijgt? Met zoekmachine positionering.

In dit bericht zullen we de basis ervan behandelen, hoe het verschilt van Search Engine Optimization (SEO), en de reden waarom uw bedrijf dit proces moet maximaliseren.

Wat is zoekmachine positionering?

Zoekmachine positionering is het proces van het continu werken aan het optimaliseren van specifieke pagina’s van uw website om betere zoekmachine resultaten te krijgen voor specifieke doel trefwoorden. In wezen betekent het dat u ervoor zorgt dat uw website altijd bovenaan de resultaten staat voor individuele zoektermen die betrekking hebben op uw niche.

Het proces is belangrijk, want als het goed wordt gedaan, kunt u eindigen op de eerste pagina voor het specifieke zoekwoord dat u hebt geoptimaliseerd voor.

Op zijn beurt, betekent dit meer verkeer en een veel hogere Click-Through Rate (CTR).

Terwijl sommige marketeers denken dat optimalisatie een eenmalig project is, is zoekmachine positionering een methodologie die continu gebeurt in de tijd en zich aanpast aan de huidige positie op de ranglijst.

Zoekmachine positionering

Zoekmachine Positionering vs SEO: Wat is het Verschil? Hoewel sommige digitale marketeers beide termen door elkaar gebruiken, is er eigenlijk een verschil tussen zoekmachine positionering en zoekmachine optimalisatie. Positionering is meer gericht op het optimaliseren van het hele merk op een zodanige manier dat het voortdurend hoge posities heeft voor de belangrijkste zoekwoorden die nodig zijn om de doelmarkt te bereiken.

Terwijl SEO gerelateerd is aan tal van andere dingen, zoals organisch verkeer, backlinks, link building en zelfs enkele technische aspecten van het optimaliseren van een pagina.

Kortom, je zou kunnen zeggen dat zoekmachine positionering een belangrijk aspect is van SEO.

ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE

Hoe kan zoekmachine positionering uw bedrijf ten goede komen?
Nu dat u weet wat zoekmachine positionering inhoudt, laten we eens kijken naar de voordelen van het gebruik ervan als onderdeel van uw algemene digitale marketing strategie.

Voordeel # 1: Verhoogd organisch verkeer
Het belangrijkste voordeel voor uw bedrijf als het gaat om het omarmen van zoekmachine positionering is dat het ervoor zorgt dat u wordt weergegeven op de eerste pagina van Google en andere populaire zoekmachines.

Wanneer dit gebeurt voor termen met een vrij hoog aantal maandelijkse zoekopdrachten, is er een goede kans dat u een aanzienlijke boost in organisch verkeer zult ervaren.

En, zoals u waarschijnlijk al weet, vertaalt dit zich in meer verkoop, leads, en wat u ook nastreeft binnen uw niche.

Voordeel #2: De concurrentie voorblijven
In bijzonder concurrerende niches, is zoekmachine positionering van cruciaal belang omdat het betekent dat u letterlijk hoger staat dan de concurrentie.

In plaats van dat iemand hun pagina als eerste ziet wanneer hij zoekt naar het soort goederen en diensten die u aanbiedt, zullen ze de uwe zien.

Dit betekent dat er een grotere kans is dat ze eerst op uw link klikken.

Voordeel 3: Betere reputatie als expert
Hoewel de meeste consumenten minder geneigd zijn om Google te vertrouwen als een gezaghebbende bron, nemen ze het wel in acht wanneer een bepaalde website altijd de juiste informatie lijkt te hebben over de onderwerpen waar ze naar op zoek zijn.

Met andere woorden, zoekmachine positionering kan helpen om uw merk of bedrijf op een plaats te zetten waar uw doelgroep u ziet als een leider in uw branche.

Op zijn beurt, kan dit betekenen meer verkoop en een betere geloofwaardigheid voor de lange termijn.

Zoekmachine positionering

Hoe kunt u de positie van een pagina in een SERP controleren?

Wanneer we het hebben over de positie in de zoekmachine ranking, moet je eerst begrijpen dat het proces fluctueert. Terwijl je ’s middags op de eerste plaats kunt staan voor een bepaalde term, kun je een uur later voor iemand op een ander apparaat ergens heel anders staan. In plaats daarvan is het beter om te kijken naar de gemiddelde positie op de ranglijst om een idee te krijgen van waar je het vaakst terechtkomt.

En dat is wat je kunt vinden door je Google Search Console pagina te bekijken. Deze laat je meteen zien waar specifieke termen staan en wat de gemiddelde positie is. U krijgt ook het doorklikpercentage te zien, zodat u een goed idee krijgt of de positie die u inneemt de respons oplevert die u zoekt. Zo niet, dan is het misschien tijd om uw meta beschrijving aan te passen of te verfraaien om het aantrekkelijker te maken voor gebruikers.

Als u op zoek bent naar een meer robuuste analyse, zijn er tal van geweldige apps en tools op de markt.

Hoe uw zoekmachine positionering op Google te maximaliseren

Wanneer we het hebben over zoekmachine positionering, is het belangrijk dat we benadrukken dat het proces niet iets is wat je een of twee keer doet en onmiddellijk resultaat ziet. Integendeel, er zijn nogal wat bewegende delen aan het proces en ze vereisen een consistente werk om uw ranking posities hoog te houden. Bovendien, als je begint uit te breiden van slechts een paar dozijn zoekwoorden naar een paar honderd, zul je willen blijven dezelfde praktijken om te werken voor u om uw organisch verkeer te blijven verhogen.

Algoritme veranderingen gebeuren om de paar maanden, dus het bijhouden van tabbladen op het proces en voortdurend werken voor verbetering is echt de enige manier om ervoor te zorgen je bent in de duidelijke als de zoekmachine gigant besluit om aanpassingen aan de manier waarop hun product werkt te maken.

Hier zijn een paar tips en trucs over hoe u uw zoekmachine positionering op Google te maximaliseren.

Creëer en plaats stellaire inhoud

Het is bijna cliche op dit punt, zoals elke digitale marketeer schreeuwt het van de daken. Maar we gaan het nog een keer zeggen. Inhoud is koning als het gaat om succes met zoekmachine positionering. U moet immers een pagina hebben die de moeite waard is om naar te linken, zodat hij bovenaan de resultaten van de zoekmachines verschijnt.

Maar het hebben van veel inhoud op uw website is niet genoeg om echt de volledige impact te bereiken. In plaats daarvan moet u ervoor zorgen dat uw pagina er professioneel en betrouwbaar uitziet en informatie bevat die er niet spammerig uitziet. De makkelijkste manier om dit te bereiken?

Maak een contentkalender en houd je eraan.

Als je een regelmatig plaatsingsschema hebt en gebruik maakt van contentmarketingtactieken zoals het maken van meerdere nuttige berichten rond een groter thema, dan zul je in wezen nooit zonder dingen zitten om over te schrijven. Kies de juiste trefwoorden om te targeten. Een groot deel van positionering is echt het kiezen van de juiste zoekwoorden om op te richten.

Dit betekent dat je de tijd moet nemen om trefwoordonderzoek te doen en dan na een paar weken of maanden te controleren of de term nog steeds de moeite waard is om na te streven. U zult ook willen zien wie er op dit moment op de eerste pagina van Google staat voor een specifieke term waarop u zich wilt richten met uw zoekmachine positionering.

Als je veel social media links, Pinterest posts, of andere door gebruikers gegenereerde content op specifieke websites ziet, dan ben je waarschijnlijk op een goede plek om te proberen een positie te bemachtigen met je content.

Echter, als er veel concurrenten zijn die grote bedrijven of merken zijn, dan moet je je misschien richten op een term die iets minder concurrerend is. Een goede manier om dit te bereiken?

Met long-form search content of zelfs verkeerd gespelde keywords, iets wat veel interne digitale marketing teams voor grote bedrijven niet eens de moeite zullen nemen om te proberen.

Controleer de laadtijd van uw website

Niet alle aspecten van zoekmachine positionering hebben te maken met zoekwoorden en inhoud. Soms is de structuur van uw pagina net zo belangrijk als de informatie die u met de wereld deelt. Google heeft de laatste jaren veel aandacht besteed aan het belang van hoe snel een pagina laadt.

Ze hebben meerdere malen verklaard dat dit een belangrijke factor is in de SERP positie, wat betekent dat je aandacht moet besteden aan de snelheid van je website als onderdeel van je algemene positioneringsstrategie.

Er zijn meerdere tools online die u kunnen helpen dit te controleren, maar onze favoriet is natuurlijk onze eigen Stage Analyzer. Het kan u een idee geven of er een probleem is met de laadsnelheid van de pagina waar u nota van moet nemen en ook gratis inzichten over hoe u dit kunt verbeteren. Het komt erop neer dat de webgebruikers van vandaag ongeduldig zijn en geen kostbare tijd willen spenderen aan het wachten tot uw pagina geladen is.

Google weet dit, en daarom hebben ze zo’n grote nadruk gelegd op dit deel van hun ranking criteria.

Update meta-tags en beschrijvingen met sleutelzinnen

Voor een doorgewinterde digitale marketing expert, kan dit klinken als herhalingsinformatie. De waarheid? Er zijn nog steeds tonnen en tonnen van kleinere merken en bedrijven die worstelen om organisch verkeer te krijgen, terwijl alles wat ze echt moeten doen is hun meta-tags en beschrijvingen bijwerken.

Dit is vooral van cruciaal belang op eCommerce platforms, zoals Shopify en BigCommerce. Maar het geldt eigenlijk voor alle websites.

Hoewel het misschien een goed idee lijkt om de automatisch gegenereerde versies te laten verschijnen, betekent dit in wezen dat je een belangrijke plek mist om specifieke zoekwoorden te targeten en die rankings te verbeteren.

Waarom is het echt belangrijk?

De meta tags en beschrijvingen zijn wat een gebruiker ziet wanneer ze een lijst van zoekmachine resultaten krijgen voor een bepaalde zoekopdracht. Als uw beschrijving of pagina-informatie niet verleidelijk genoeg is of het er niet op laat lijken dat ze het antwoord krijgen dat ze zoeken, zullen ze u overslaan ten gunste van een andere website.

Uiteindelijk vermindert dit uw kansen op een hoge positie en kan het uw click-through rate drastisch schaden.Maak er in plaats daarvan een gewoonte van om deze items altijd bij te werken op een individuele pagina-basis. En dan bedoelen we ook echt altijd.

Optimaliseer bestaande inhoud opnieuw

Heeft u een ton van de inhoud van de afgelopen jaren op uw website die niet de juiste verkeer of bijna genoeg verkeer krijgt? Het mooie van een eigen website is dat alles aanpasbaar is. Dit betekent dat u bestaande inhoud gemakkelijk kunt heroptimaliseren voor meer verkeer.

Er zijn een paar manieren om inhoud op te frissen om het nieuw leven in de SERPs te geven:

Het toevoegen van nieuwe zoekwoorden.
De lengte van bepaalde berichten verlengen.
Herconfigureren van de organisatie van onderwerpen in een artikel.
Dit is een uitstekende methode om echt mee te liften op de dingen die al op je pagina staan, terwijl je er zeker van bent dat het voldoet aan de moderne standaarden.

Heb je een artikel dat het geweldig deed voor een eerdere algoritmeverandering?

Dan is het zeker een goede kandidaat voor re-optimalisatie als onderdeel van een grotere zoekmachine positionering strategie.

XML sitemaps indienen bij Google en Bing
Dit is een ander stuk laaghangend fruit dat u kunt aanpakken als u niet zeker weet waarom uw pagina niet het verkeer krijgt dat het verdient voor de inhoud die u produceert.

Dien zo nu en dan uw XML-sitemaps in bij Google en Bing.

Waarom?

Laten we zeggen dat je een feestje geeft. Iedereen is uitgenodigd, alleen weten ze niet hoe ze er moeten komen. Als ze dat wel weten, weten ze niet waar uw voordeur is of zelfs waar ze een zij-ingang kunnen vinden.

XML-sitemaps zijn net zo.

Ze vertellen zoekmachines welke pagina’s er op uw website staan en hoe ze die direct kunnen vinden.

Google en Bing crawlen allebei automatisch uw site op zoek naar wijzigingen, maar dit is een veel snellere manier om ze te laten weten wat er aan de hand is.

En het is vooral belangrijk als u dagelijks of wekelijks inhoud toevoegt, waarbij steeds nieuwe pagina’s worden toegevoegd.

Hoe vaak moet je je sitemaps opnieuw indienen?

Dit hangt echt af van je contentkalender, maar één of twee keer per maand is meestal voldoende.

Gebruik interne links
Niet alleen moet u regelmatig inhoud creëren, maar u moet ook gebruik maken van interne links om de context tussen de verschillende delen van uw website te waarborgen.

Laten we eens kijken naar een voorbeeld.

Stel dat je een dierenarts bent die advies geeft in een blog post over agressie bij mannelijke huisdieren.

Je suggereert castratie als een manier om het dier te kalmeren en linkt naar een pagina die vertelt over het proces. Dit zou interne linking zijn.

Vanuit het oogpunt van de gebruiker is dit een handige manier om de informatie te krijgen die ze nodig hebben, precies op het moment dat ze die nodig hebben.

Het is niet nodig om terug te gaan naar de zoekmachine, een tweede zoekopdracht in te typen, en naar een andere website te gaan. Alle informatie die ze nodig hebben is direct binnen handbereik.

Echter, de manier waarop Google dit ziet is een beetje meer abstract. Ze kijken naar uw pagina over hondenagressie en zien links naar castratie, trainingstips, goede voeding, en rassoorten.

Van daaruit wordt aangenomen dat uw hele website en de huidige pagina op een of andere manier betrekking hebben op honden en zal beginnen te zoeken naar extra zoekwoorden die misschien niet degene zijn waar u zich specifiek op richt.

Na een beetje, kunt u beginnen om te rangschikken voor deze toegevoegde woorden, ook.

Het eindresultaat? Meer organisch verkeer en een lijst van woorden die u kunt proberen te verfijnen voor andere delen van uw website.

Vermijd trefwoord kannibalisatie
Een grote fout die veel digitale marketeers maken is dat ze proberen te scoren voor een specifiek zoekwoord door het steeds te herhalen op elke pagina van hun website.

Het eindresultaat is dat ze tientallen pagina’s hebben die strijden om dezelfde eerste-pagina positie, waardoor het moeilijk kan zijn voor een van hen om het einddoel te bereiken.

Hoewel het zeker goed is om specifieke zinnen te herhalen op meerdere pagina’s op uw site, zorg ervoor dat u het mengt waar u kunt.

Heb een specifiek focus trefwoord voor elke pagina, gecombineerd met andere sub trefwoorden met een paar minder toepassingen.